2023 május-június

Torockó-hegységi túra

Május 6-án került sor az idei Torockó-hegységi túrára. A túra első részében az 52 résztvevő a Gáldi szoros kevesek által ismert és járt sziklarengetegében kapaszkodott fel a nap egyik fénypontjához, a Sziklakapuhoz. Innen meredek szakaszokon baktatva a Csáklya kőre érkeztünk, ahol egy nagyobb pihenőt tartottunk. A nap utolsó látnivalója a Csáklya szakadékban levő vízesés volt. Innen már csak pár száz méterre várta a fáradt csapatot a busz.

csaklyako trombitás Ilona kicsi

(Németh József Levente)

Bringa-túrák

Két bringa-túrát is szerveztünk. Májusban a Marosvásárhely - Tófalva – Iszló – Csikfalva – Nyárádszerda – Jedd – Marosvásárhely útvonalon 70 km-t tettünk meg, 420m–es emelkedővel, végig aszfaltos úton. Pihenő és ebéd Nyárádszeredán a Csámborgóban.

gaspar andras 2 kicsi

Júniusban hosszabb, két napos túrára indultunk, Szászvidékre. A kerékpárokat autóval vittük Medgyesig. Innen továbbmentünk Asszonyfalvára, megnéztük az erődtemplomot majd Nagyselyk után letértünk az aszfaltról a Hássági sárvulkánok felé. Vulkán kevés volt, sár annál több. Jó fajta, agyagos. 170 m-es emelkedővel, 49 km után megérkeztünk Vízaknára.
Jót fürödtünk a Brâncoveanu tóban. Sótartalma 340-400 gr/l, ez több, mint  a szovátai Géráé. Másnap a sáros utakat mellőztük, így  kimaradt néhány tervezett látványosság az időjárási viszonyok miatt (végig víz permetben tekertünk): Bolyai kastély Bolyán, és a Salkoi homok-kő szurdok. Utóbbi megközelítését még száraz időben sem lehet szárazon megúszni.

Megtekintettük a Szelindeki erődítmény romjait, de a Nagybaromlak-i erődbe nem jutottunk be, pedig volt két telefonszámunk. Így maradtak látnivalók jövő évi túránkra is.

templomkicsi

bringakicsi

udvarkicsi

(Gáspár András)

Csíksomlyói búcsú

Május 16-22 között Csíksomlyó-i búcsúba igyekvő négy gyalogos zarándokcsapat szelte át megyénk területét, akik egy-egy nap eltéréssel érkeztek a nekik  kialakított zarándokszállásra. A négy csapatból kettőnek biztosítottuk a kíséretet és a csomagszállítást, a harmadik csapat mindezt nem igényelte. Ők időnként két távot tettek meg így naponta 30-35 km-et gyalogoltak. A negyedik csapat is kilóg a sorból, ők nem a klasszikus Mária úton  jöttek, hanem a Mezőségen, érintve Magyarfülpöst is, ahol a Szivárvány gyermekotthonban szálltak meg, segítve az ott élő nehéz sorsú gyermekeket.

Mind a négy csapatnak gratulálunk és visszavárjuk őket jövőre is.

(Szilágyi Eszter)

Családi túra Vármezőre

Május 20-án szombaton, családi túrát szerveztünk Vármezőre. Egy 20 személyes kisbusszal és személyautókkal jöttek a résztvevők. Összesen 54 személy és 4 kutyus vett részt a mintegy 6 km-es gyalogtúrán. Csodálatos idő és lenyűgöző természet várt ránk.

Először az Égerfás tónál pihentünk meg, ahol megfigyeltük a növényzetet és a madarakat majd kimásztunk a Várhegy aljába. A résztvevők több mint fele felment a Várhegy tetejére, ahol sajnos alig maradt nyoma a várnak. A lombos fák miatt nincs kilátás a környező hegyekre, dombokra.

A gyermekeknek kiosztottuk a „kincseket”, majd leereszkedtünk a Kis-ágba. Ezt követően  elfogyasztottuk ebédünket egy vendéglőben.

varmezo 1 Trombitás Ilona kicsi

(Szántó Emese)

Virágnéző túra Bélavárra

Népes társaság jelentkezett a 2023-as Virágnéző-túrára, amit a festői szépségű Bélavárán tartottunk meg. Kiskocsikkal, kisbuszokkal, összesen 85 túrázni vágyónak sikerült eljutni Felső Podságára május 28-án. Örvendetes módon 18 gyerek is eljött szüleik kíséretében, valamint 4 házi-kedvenc is végigcsaholta az útvonal 10 kilométerét.

Csalódást nem okozott a túra az először odalátogatóknak, de a visszatérőknek sem, hiszen szép időnk volt, így teljes pompájában virult a sok virág, kellő díszletet nyújtva a vadregényes szikla-alakzatoknak.

Köszönet a részvevőknek és Kelemen Gabriella segéd-túravezetőnek.

viragnezo1kicsi

viragnezo2kicsi

(Kakucs Zsolt)

Túra a Nagy-Mező-havasra

Június 4-én immár hetedik alkalommal került sor a hagyományos tavasz végi-nyár eleji túránkra a Görgényi-havasok legmagasabb pontjára, a Nagy-Mező-havas csúcsra (1777 méter). 44 személy és 3 kutya tette meg a nagyjából 20 km-es utat. Idén a klasszikus Bucsin-tető felöli megközelítést választottuk. A nyári záporok nagy része elkerülte a csapatot, és örvendtünk a mindig impozáns valamikori tűzhányó látványának. A távolabbi hegyek nagy része ezúttal sejtelmes párában úszott. A Görgényi-havasokra és különösen a Nagy-Mező-havasra jellemző erdőrengetegek viszonylagos zavartalansága reméljük továbbra is megmarad.

(Molnár Balázs)

Szakrális maraton

Nyolcadik alkalommal tartottunk szakrális maratont június 24-én, szombaton.

Péntek este még büszkén nézegettem a listát: 30 gyalogos és 12 biciklis készült a szombati megmérettetésre. A Covid által megtépázott csapatunk kezdett visszaállni a megszokott rendjébe. Aztán mindent felborított az eső, amit reggel hat órakor észleltem a bejósolt délutáni helyett. A szervezésnek annyi, újratervezés következett. Akit lehetett bátorítottam, így aztán a biciklis csapatból, páran gyalogosra váltottak. Maradtunk 28-an.  A napocska  aztán  vígan kacagott ránk egész nap, mi is vígan gyúrtuk a sarat csodálva ezt a gyönyörű utat, amit most már a Szakrális Maraton útjának is nevezhetünk Jobbágyfalva és Mikháza között.. Ez a gerincút talán a leglátványosabb a Mária Út alternatív szakaszán, kétoldalt a Nyárád menti falvak sorakoznak, a templomtornyok kikandikálnak a sűrű lombkoronák közül, mutatva, hogy melyik falu is akar lenni. Csúcsfotó a Zaklató keresztje mellett, majd énekelve bevonultunk a faluba, ahol már vártak ránk a Parajdról, Szovátáról, Korondról érkező kerékpárosok. Együtt hallgattuk Kerekes József csíkfalvi lelkész szívhez szóló szavait az ódon templom falai között, majd áldás után együtt fogyasztottuk el a babgulyást. Köszönet a szervezésért elsősorban a Sóvidék - Hegyalja egyesületnek, a Nyárádremete-i Turisztikai Információs iroda alkalmazottainak, és a nyárádremetei alpolgármester úrnak, aki a finom gulyást készítette. Külön köszönet a résztvevőknek.