2023 március-április

Farsangi bál

Több év kihagyás után március 4-én kosaras farsangi bált szerveztünk.

Ez alkalommal Sidó István túratársunknak Életmű díjat adtunk át, ily módon köszönve meg több évtizedre visszanyúló munkáját. A bálon 161-en vették részt, EKE-sek és barátaik, köztük 23 gyerek. Nagyon sokan öltöttek magukra jelmezt, nem volt könnyű dolga a zsűrinek a díjazásnál.

A Marosvásárhelyi EKE asszonykórusa az idén is kitett magáért, 2 gitáros úriember kíséretében adta elő fergeteges produkcióját, nagy sikert aratva ezzel. Utána kezdődött igaziból a buli, ami a jó zenének és természetesen a társaságnak is köszönhetően éjjel 2-ig tartott.

(András Erika)

VII. körtúra

Ragyogó időben, remek csapattal sikerült a VII. körtúránk is. A Kishegyszőlő - Vácmány-tető - Nyomáti-tető - Székelybői-hágó - Terebics-tető - Somostető 36 km-es távot 10 óra 45 perc alatt teljesítettük. A legfiatalabb résztvevő 23 éves volt, a legidősebb 76. A 26 főből 11-en most vettek részt első alkalommal EKE-túrán. Gratula mindenkinek!

(Kiss Zoltán)

Funtinel mező túra

Idén március 26-án, vasárnap került megszervezésre a már hagyományos Funtinel mező túra, amelyen 35 túrázó és 2 kutya vett részt. Kezdetben a második világháborúban harcoló katonák napjaiba kaptunk bepillantást, köszönhetően a bunkereknek és lövészárkoknak, amelyek az Árpád vonal részét képezték, majd a Szerecsen sziklák tetejéről rápillantottunk a csodásan kanyargó Marosra. Ezek után következett a magyar irodalom egyik gyöngyszemében leírt helyszín felkeresése, Wass Albert, A funtineli boszorkány regényének címadó helyszínét, a Funtinel-mezőt céloztuk meg. Sajnos az  idén a Kelemen-havasok főgerince a felhőtakaró miatt rejtve maradt a szemünk elől. Miután elfogyasztottuk kis elemózsiánkat, felfedeztük a Maros völgy egyik rönklenyomat barlangját, a Ládás-háza barlangot, melyhez hasonló még Szlovákiában, az Amerikai Egyesült Államokban és Japánban található, hiszen vulkáni aktivitás szükséges kialakulásukhoz. A lelkes csapat a 16 kilométert és 980 méter pozitív szintet 8 óra alatt tette meg.

(Németh József Levente)

Bringa-túra a Nyomáti tetőre

Bringa-túrát szerveztünk a Nyomáti tetőre. Lógott az eső lába, ezért kevesen indultunk útnak. összesen nyolcan. A sütögetés a tetőn jól sikerült. Csak hazafelé áztunk el.

329283558 bringa nkicsitnagyobb

(Gáspár András)

Közmunka a Várfalvi EKE -Várban

Március 25-26 -án zajlott az év első közmunkája a Várfalvi EKE -Várban. A marosvásárhelyi csoportot Török Zsuzsa, Gidófalvi András, Kakucs Zsolt és Pál Csaba képviselte. A fontosabb munkálatok: illemhelyek elköltöztetése az új helyre, kiöregedett gyümölcsfák kivágása, tartó betonpillérek kiöntése a kőkerítés mögé. A lányok kertészkedtek es finom ebédet főztek. Jó volt együtt lenni, és találkozni a többi EKÉS csapattal.

Zarándoklattal kapcsolatos előadás

Március 31-én, pénteken este 6-órától az Erdélyi Kárpát -Egyesület szervezésében zarándoklattal kapcsolatos tanácsokra, útmutatásokra került sor.

Elsőnek Czégé Zoltán a Magyarországi Via Partium Mária utas koordinátora jelzésfestéssel kapcsolatos előadását hallgattuk meg, majd újból bemutattuk A Maros megyei Zarándokkalauzt. Ezt követően kötetlen beszélgetés volt a tavalyi Mikháza és Csíksomlyó közti zarándoklat élményeiről.

Jelzésfestés

Szombaton, április 1-én 10 órakor Székelybőből  indult a  jelzésfestés 27 résztvevővel, azzal a céllal, hogy  bekapcsoljuk a bői katolikus templomot a Mária útba. Sajnos a nagy sár miatt nagyon keveset tudtunk festeni. Végül április 29-én szombaton,  két autónyi emberrel, sikerült a Székelybő-Jobbágyfalva szakaszt átfésülni. Hogy hatékonyabban dolgozzunk két oldalról közelítettük meg a helyszínt. Három oszlopot helyeztünk ki, ami remélhetőleg segíti a zarándokokat az el nem tévedésben, valamint pótoltuk a jelzéseket. A jelzések körüli bozótot kivágtuk, helyenként az úton levő ágakat, fákat, elhúzogattuk. Köszönet a csapat minden tagjának, valamint a szép időnek, hogy tervünk több oldalról támogatva megvalósulhatott.

006 Nemeth J. Levente Nyarad3 2019kicsi

Nyugat Magyarország-Burgenland

Közkívánatra 2023 április 12-16 között került sor a tavalyi szeptemberi utunk ismétlésére Nyugat Magyarországra és Burgenlandba. Kiemelnék egy-két érdekességet azokból, amelyek megtekintését mindenkinek ajánlom, a tavalyi kirándulás (leírás: Erdélyi Gyopár, 6. sz.) élményeihez újakat gyűjtöttünk.

Elsőként a Győr közelében lévő, lébényi román stílusú Szent Jakab templomot látogattuk meg, amely az El Camino zarándokút egyik állomása. Szállásunk Kőszegen, a belvárosban, a Harangtorony szállóban volt. Nem rejtem véka alá, hogy ennél jobb szállóval magunkfajta turista ritkán találkozik.

Az Írott kő Nemzeti Park ékessége Léka (Lockenhaus) vára, a Szent Miklós templom, alatta a Nádasdy kripta. Ide van eltemetve Nádasdy Tamás feleségével, Kanizsai Orsolyával, valamint  unokájuk Nádasdy Ferenc országbíró akit hűtlenség vádjával fejvesztésre ítéltek.  Kismartonban  (Eisenstadt) a Kálvária-hegy, a Kegykápolna és a Hegyi-templom (Hydn templom) és Hydn mauzóleum, várják az idelátogatókat. Az Eszterházy kastély Burgenland legszebb barokk kastélya, idő hiányában ennek parkját csodáltuk meg és kívülről az épületet, majd bepillantottunk a Zsidó-negyedbe. Semmering mellett a Maria Schutz-i kegytemplomba, majd a Glognitz-i Lindt csokigyár bemutató üzletébe látogattunk. Köszönet a résztvevőknek, akik végig kitartottak az esős, időnként havazásba váltó hideg idő ellenére is.

haydn templomkicsi

(Szilágyi Eszter)

Szászvidéki körút

Személygépkocsikkal indultunk egy szászvidéki körútra április 16-án, huszonhárom személy és Müzli kutya.  Fő célpont a sálfalvi természetvédelmi területen lévő szurdok. Ez egy víz által homokkőbe vájt szurdok, helyenként 25 m-t is elérő oldalfalakkal és helyenként nagyon keskeny oldalvölgyekkel. Páratlan élményt nyújtott ennek a végigjárása és különösen a szurdokból való kijövetel. Ezek után  megtekintettük az utunkba  eső szász templomokat:  Rovás, Mihályfalva-  Magare,   Riomfalva. Ez utóbbit a XIV-sz építette a cisztercita rend. A berethalmin kívül ez az egyetlen, amelyben napjainkban is tartanak istentiszteletet, havonta egy evangélikusat és egy reformátust. Erzsébetvároson áthaladva, Kund irányába jöttünk, az erődtemplomnál tartottunk rövid megállót. A túra a célját Héderfáján érte el egy borpincében, ahol nagyon finom Küküllő-menti bort kóstoltunk es vásároltunk.

Frink2kicsi Frink1kicsi

(Frink György)

Bekecs túra

Április 22-én megszerveztük a már hagyományossá vált Bekecs túrát. E túránknak már több elnevezése is volt: Bekecs túra, Hóvirág leső túra, Tavasz leső túra. Újabban Kiss Ernő túrának nevezzük. Kiss Ernő a marosvásárhelyi Eke oszlopos tagja volt, akinek kedvenc túrázó helye volt a Bekecs tető.

Reggel 8 órakor indultunk autóbusszal a marosvásárhelyi Bolgárok teréről, a "Transz Bekecs" útvonalon található Farkas tetőig utaztunk. Innen gyalog mentünk fel a Bekecs tetőre. Felfele, a menet közben tartott pihenők idején Szilágyi Eszter túratársunk ismertette a résztvevő túratársakkal a Mária zarándok-utat , valamint a helyi , Bekeccsel kapcsolatos történelmi eseményeket. A Bekecs tető aljában található forrásból feltöltöttük a kulacsainkat, majd felértünk az 1080 méteren található Bekecs tetőre. Itt tüzet raktunk és Mindenki megsütötte a "sütnivalóját".

Ebéd és pihenés után felavattuk azokat a túratársakat, akik most túráztak először a Bekecs tetőre, illetve azokat, akik most voltak először 1000 méter feletti csúcson.

Túránkat  Vármező irányába folytattuk. Itt várt ránk az autóbusz.

A túra adatai:

Részvevők száma 73, amiből 17 gyerek.

Velünk tartott 3 kutya is.

A túra nehézségi foka közepes.

Hossza 14,6 km

600 méter szintkülönbség emelkedés

720 méter szintkülönbség ereszkedés

Mozgásban voltunk 4 óra 16 percet

Pihenés, megállás 3 óra 8 perc.

Egy nagyon jó hangulatban lezajlott túrán vehettünk részt, melyen régi Ekések és olyan turisták is voltak, akik most túráztak először az Ekével.