2024 március-április

Látogatás Sepsiszentgyörgyre és környékére

Március 2-3-án Sepsiszentgyörgyre és Csíkszeredába szervezett honismereti túrára került sor, amelyen 52-en vettek részt.

Miután meglátogattuk Sepsiszentgyörgyön a szépen felújított Székely Nemzeti Múzeumot, valamint a Vadászmúzeumot, Bikfalván betekintést nyertünk a kúriák világába is.

Sepsi Székely Nemzeti Múzeum

Sepsi Vártemplom merge

A Csíki Székely Múzeum sokunk kedvence, hisz időszakos vagy állandó kiállításai több kirándulásunk célpontjául szolgáltak. Ezúttal a Tarsolylemezek - A honfoglaló elit kincsei című időszakos kiállítás mellett sikerült a többi tárlatot is szakszerű kíséret segítségével megismerni.

Élményekkel telve tértünk haza - a Székelyföld mindegyre tartogat számunkra látnivalókat.

Sepsiszentgyörgy városközpont

(Szilágyi Eszter)

Gyalogtúra a Csumerna-tetőre

Március 10-én személyautókkal szervezett kirándulásra került sor, amelyen 32 személy és 2 kutya vett rész.

Alsógáldról betértünk a Gáld-patak völgyén vezető útra, ahol a meredek sziklafalakat csodálhattuk. Nekrilesti falunál átkeltünk a patakon és a meredek erdei ösvényen felkapaszkodtunk a Csumerna-tető karsztfennsíkjára, ahol elkápráztatott a sok kora tavaszi virág, míg az északi oldalakat még hófoltok borították. Körbejártuk a fennsíkot, majd vissza ereszkedtünk az autókhoz. Hazafelé menet Boroskrakkón meglátogattunk egy borpincét.

(Frink György)

Barangolás a marosszéki erdőkben III/2024 - Maros és Fehér megye határán

Március 16-án Kiss Zoltán-Ernő Maros és Fehér megyék határvidékére szervezett buszos kirándulást.

Ennek során az 53 résztvevő megtekintette Marosgezsén a Bánffy-kastélyt, majd Magyaózdon Barta Aladár református lelkipásztor segítségével a Radák-Pekri-kastély bemutatása következett. A kastélyban a Bonus Pastor Alapítvány működik, melynek tevékenységét Henter Csilla, az alapítvány igazgatója ismertette. Ezután egy tizenkilenc kilométeres gyalogtúrával folytattuk kirándulásunkat Bábahalmáig, útba ejtve az elnéptelenedett (alig néhány lakással rendelkező) Magyarherepe szomorú látványt nyújtó református templomát, valamint Bábahalma határában a Meteorológiai Radarállomást.

Bringa túra a Nyomáti-tetőre

Március 16-án Gáspár András kerékpártúrát szervezett. Az enyhén borús időben Marosvásárhelyről a Nyomáti-tetőig tekertek, ahol szalonnasütésre került sor, majd visszabicikliztek a városba. A mintegy 20 kilométeres könnyű túrán hárman vettek részt.

Gyalogtúra a Kelemen-havasokban

Április 6-án a Kelemen-havasok északnyugati részén lévő Ökör-mezőt és csúcsot (1332 méter) vettük célba.

Felsőbudakról tettünk egy kitérőt az Óvárhely melletti kockásliliomokhoz, majd folytattuk útunkat a Budak-pataka mentén a Blidireásza-patak torkolatáig. Onnan egy jelzetlen erdőkitermelő úton indultunk el, amelyen kiértünk a kék kereszttel jelzett gerincútra, fennebb, mint terveztük. Helyenként 50-70 centi mély hófoltokat találtunk. A túra fáradalmait kárpótolta a sok sáfrány és a csodálatos kilátás. Végül egy másik erdőkitermelő úton jutottunk vissza a Blidireásza-patakhoz.

(Frink György)

Mária-út karbantartás

A hirtelen beköszöntött meleg tavaszi idő a Mária-úton munkálkodókat is a természetbe csábította, így március 23-án és április 13-án útkarbantartási tevékenységre került sor. Az állatkert környékén és Marosszentgyörgyön az eddig kihelyezett oszlopokra irányjelző táblák kerültek. Jobbágyfalván a bozótosodás, Remeteszeg térségében pedig a terepmotorosok által okozott környezetrombolás miatt kellett új útszakaszokat találni.

Sükösd S. Mária út karbantartás

(Szilágyi Eszter)

EKEArt+ megnyitó a Kálvin Idősek Otthonában

Miután a marosvásárhelyi Kálvin János Idősek Otthonában kiállítottak tizenhat EKE-Art fotót, április 17-én Sükösd Sándor néhány mondatban ismertette egyesületünket, annak céljait és tevékenységét az otthon lakóinak, majd tartott egy vetített képes bemutatót az EKE-Art-ra beválogatott fényképekből.

Fényképes beszámoló: Balkáni barangolások

Április 17-én az EKE Marosvásárhely székházában Dr. Ábrám Zoltán vetítettképes előadására került sor “Albán Balkán” címmel, melynek során a Balkán-félsziget albán lakosságú országaiban, Albániában, Észak Macedóniában és Koszovóban tett februári úti élményeit osztotta meg a szép számú résztvevővel.

Székely Árpád: Kárpátok (Alpi formakincs a Magas-Tátrától a Retyezátig) könyvbemutató

Április 24-én Marosvásárhelyen, a Studium HUB épületének földszinti előadótermében Székely Árpád Kárpátok (alpi formakincs a Magas-Tátrától a Retyezátig) című könyvének vetítéssel egybekötött bemutatójára került sor. A nagy méretű kötet érdekes leírásai gazdag képanyag segítségével a Kárpátok vonulatának formakincsét ismertetik. Az igényes kivitelezésű kiadványt olvasva képet alkothatunk a jég alakította, valamint a periglaciális, vagyis jégkörnyéki domborzati formák világáról.

Sz.Á. Kárpátok1

Sz.Á. Kárpátok2

Gyalogtúra a Funtinel-mezőre

Az idei Funtinel mező túrát április 27-én tartottuk.

Szép és kellemes tavaszi időben vágott neki a 70 fős csapat és 3 négylábú pajtás a Szerecsen sziklák kilátópontjaihoz vezető meredeknek. Lassú ritmusban haladtunk, hogy az összes túrázónak legyen ideje megcsodálni és megörökíteni a pazar kilátást, ami elénk tárult. Útban felfele a történelmi múlt is megjelent előttünk bunkerek és lövészárkok formájában, amelyek valamikor a második világháborúban épített Árpád-vonal védelmi rendszer részei voltak. A Szerecsen sziklákat elhagyva, könnyebbé vált az ösvény és a Szerecsen-, majd a Páfrányos-mezőt érintve megérkeztünk túránk névadó mezejére, a Funtinel-mezőre, ahol egy hosszabb pihenőt tartva elfogyasztottuk ennivalóinkat, miközben le sem tudtuk venni a szemünket a „cukorporos” Kelemen gerincről. Egy kis földrajzi lecke után a Funtinel patak mellett jókedvvel és feltöltődve leereszkedtünk Palotailvára, ahol várt az autóbusz. Köszönöm a segítséget Kiss Zsuzsi és Péterfy Zoli társaimnak a túra zökkenőmentes lebonyolításában.

(Német József Levente)

Összeállította és szerkesztette Kocsis Lívia és Kocsis András.