2015 július-augusztus

* Július 3-5 között 18 marosvásárhelyi EKE tag húzott újra bakancsot és indult el felfedezni a Csalhó csodálatos sziklaképződményeit. Durăuból (Duró) indulva, a Toka (1904 m) és Leszpez (1805 m) csúcsokon át jutottunk el a Dochia menedékházhoz. Másnap a Poiana Maicilor-on át és az Aklos Sziklafala mentén próbáltunk minél többet bejárni a hegyből, majd harmadnap a Duruitoarea (Dörgő) vízesésen keresztül ereszkedtünk le buszunkhoz. (Sükősd Sándor beszámolója alapján írta Kocsis Andris)

Csoportkep az Nagy-Aklos (Ocolasul Mare) elött, Fotó: Sükösd Sándor

* A július 19-én és 20-án szervezett látványos királykői sziklatúráinkon 19 vásárhelyi EKE-tag és szimpatizáns vett részt és mászta meg az Északi-gerinc csúcsait. (Dósa László)

Szieszta a Pásztor-csúcson, Fotó: Dósa László

* Július utolsó magashegyi túráját 25-én tartottuk, melynek során 13 tagúra duzzadt csapat vágott neki a beütemezett Ünőkő túrának. Bevállalós társaság verbuválódott, akik már az indulás előtt bizonyítottak, Hét órai rajtból fél nyolcas kávézás lett. Igaz a korai készülődés a vendéglátóinkat is felcsigázta, akik rögvest segítettek nekünk késve indulni, pálinkával és kávéval kínálva bennünket. A kísértés erősebb volt a hegy hívó szavánál, szerencsére mégis nagy lendülettel szöktünk neki a Radnai meredélyeknek. A reggeli katalizátorok a csúcsig repítettek, ahol több mint egy órás szieszta és kupaktanács következett. A többség bátor döntése alapján, (ösvénynek nem nevezhető) jelzetlen útvonalon kezdtük meg a visszafelé utat. Csak két nem ekés társunk maradt a jelzett ösvény nyújtotta biztonság mellett, velük Borbereken láttuk viszont egymást. Számokban: 26,4 km, 1774 m szint. (Írta:Unger Zsombor, A túra részletes beszámolója Kocsis Andris tollából itt olvashatóitt olvasható)

Az Ünő-kő tetején, Fotó: Unger Zsombor

* Négyen vettünk részt az augusztus 6-9 közötti négy napos Kelemen-kaldera túrán. Az Ilva völgyén a Kelemen Nemzeti Park határáról indulva a Negoj nyeregben értük el a hajdani óriáskráter peremét, majd a Fenyő-csonk, Vajdáné-tető, Kelemen-forrás-tető és Cserbükk csúcsainak érintésével jutottunk le a Hajtó-patak torkolatánál meghúzódó Gara Haitii faluba. Innen a Tizenkét Apostol szikláihoz másztunk fel, majd a Vereskő sziklái, Tamó sziklái és Majoros-tető érintésével értük el a Mária Terézia utat. A Gruja-tető szikláitól a Nagy-Pietrosz és Magyar-Negoj csúcsokon keresztül zártuk körtúránkat. (Sükősd Sándor beszámolója alapján írta Kocsis Andris)

A Magyar-Negoj csúcson, Fotó: Bartos-Elekes Zsolt

* Augusztus 13-16 közőt második alakalommal szervezte meg egyesületünk az igen nagy népszerűségnek örvendő Retyezáti túrákat. Idén a kitartó eső ellenére 16 lelkes résztvevővel (egy személy Pozsonyból érkezett) vágtunk neki az emlékezetes kalandnak. Első napi autós útvonalunk: Marosvásárhely - Peleága rét. Második nap: a Peleága rét - Bukura tó - Peleága csúcs – Bukura-tó, mig harmadik nap: Bukura tó - Zanoaga tó - Bukura tó - Peleaga rét magashegyi túraösvényeket jártuk. Végezetűl a negyedik nap Peleaga réti sátorbontás után a pihentető hazaútazás következett. (Dácz-Kovács László)

Csoportkép a Peleaga réten haza indulas előt, Fotó: Dácz Kovács László

* Augusztus 29-én és 30-án, a Fogarasi-havasokba szervezett túránkon 9-en vettünk részt.
A Nagy-Vist patak völgyének felső felében 1640 m magasan sátraztunk és innen tettünk bemelegítő túrát a Zanoaga-gerinc irányában lezúduló többlépcsős vízesés fölé. Vasárnap a sátraktól indulva, kevés csomaggal megmásztuk a Nagy-Vist 2527 m és a Moldoveanu 2544 m magas csúcsokat. A szép, meleg és stabil időjárásnak köszönhetően a Moldoveanu-csúcs körül nagyon tátrai volt a hangulat a négy irányból idelátogató sok külföldi és belföldi túrázó miatt. Túránk során zergéket és mormotákat is láttunk a Nagy-Vist patak völgyének tetején. (Dósa László)

Sátorhelyünk a Nagy-Vist csúcs alatt, Fotó: Dósa László

* András Erikának a Kelet-Alpok legmagasabb csúcsára, a 3798m-es Grossglocknerre július elsején való feljutása után egyesületünk mászó csapatának újabb két tagja bizonyította be, hogy az év első felében szervezett rendszeres mászó edzések nem voltak hiábavalóak. Augusztusi hónap folyamán előbb Pápai Levente vágott neki majd őt követte augusztus 28.-án Lőrinczi Lajos. Mindketten sikeresen értek fel Ausztria legnagyobb “harangján” elhelyezett kereszthez, ezt követően szerencsésen ereszkedtek le a hegyről. Gratulálunk nekik.

(Összeállította és átdolgozta: Fazakas Róbert és Kocsis Andris)