2015 május-június

* Április 29 és május 3 között 40 tagú csapatunk Dél-Erdély és a Vajdaság magyar vonatkozású történelmi emlékhelyeket, műemlékeket kereste fel. Állomáshelyeink: Szabadka, Pétervárad, Újvidék, Belgrád, Szörényvár, Zsilvásárhely és Petrozsény voltak. Az Al-Duna virágba borult oldalait a Szerb oldalon is megcsodáltuk, hazaindulás előtt tettünk egy túrát a Kis-Paring (2078m) csúcsára. (Szilágyi Eszter)

A szabadkai városháza előtt, Fotó: Kádár Gyula

* Május 3.-án négyen munkatúrán vettünk részt a Mária-zarándokút Marosszentgyörgy – Jobbágyfalva és Jobbágyfalva – Sóvárad szakaszain. Ennek során az útvonal jelzéseit táblákkal egészítettük ki a Székelybő fölötti Őrhegy környékén és a jobbágyfalvi Tündér-völgy fölött. A Nyárádselyéből kivezető szakaszon, mely az úgynevezett Agyagos oldalon kanyarog fel a kiadós eső utáni mély sárban nem volt lehetőségünk feljuttatni és kihelyezni tábláinkat. (Kocsis András)

Jobbágyfalván, a Tündérvölgy fölötti tábla, Fotó: Kocsis András

* Május 9-10.-én az EKE szülinapi túrák keretén belül az Erdélyi-Szigethegység nem túl magas (600-800m átlagmagasságú) de annál különlegesebb felszíni formák alkotta hegységét a Királyerdőt kerestük fel. Láttunk: víznyelőket, vakvölgyeket, szurdokokat, zárt karsztos medencéket és nem utolsó sorban összesen 9 barlang bejárásán kívül megemlékeztünk az EKE azon híres személyiségeiről akiknek ezen barlangok feltárását köszönhetjük. (Fazakas Róbert)

"Csúcsfotó" a Révi-Zichi csepkőbarlang legmélyén, Fotó: Kászoni Zsolt

* Május 12 és 16 között a több munkatúrát követően immár 5. alkalommal szervezte és vezette a marosvásárhelyi EKE a csíksomlyói Mária-zarándoklatot megyénk területén. (Szilágyi Eszter)

Mária-Űt, Selye és Sóvárad között, Fotó: Harmath István

* A marosvásárhelyi EKE május 16-17-re tervezett Nagykő-havasi túráján az előző napok kedvezőtlen időjárásának ellenére is 15-ön vettünk részt. A Brassótól 12 km-re levő Malomdombtól (Dâmbul Morii, 690m) indultunk a sárga sávval jelzett erdei úton, majd ösvényen és körülbelül másfél-két óra alatt jutottunk el a Hétlétra kanyonig. Ide a személyenként 10 lejes belépőjegy megvétele után léphettünk be. A kanyon 980 m tengerszint feletti magasságban található, 160 m hosszú, 58m szintkülönbséggel. A Sipoly patak egyik mellékága a kanyonon áthaladva csodálatos vízeséseket hozott létre. 2013-ban a régi vaslétrákat acélra cserélték, teljesen biztonságossá téve az áthaladást. A kanyonból kiérve tovább kapaszkodunk a sárgasávos ösvényen és két és fél-három óra alatt érünk fel az 1630 m magasságban levő menedékházhoz, amely 15 személy számára biztosít szállást és étkezést. Másnap napfelkeltei fotózás, reggelizés, búcsúzás majd csúcstámadás. A Nagykő-havas 1845 méter magas csúcsát a menedékháztól egy-másfél óra alatt érjük el. Innen utunk lefele folytatódik a Tamina vízeséshez a kék sávos ösvényen, ahol szintén egy látványos szurdok fogad. Állítólag a vaslétrákat itt is ki akarják cserélni. Továbbhaladva kiértünk a főútra, ahonnan a mikrobusz felvett és hazahozott. A túránkon esőmentes, de helyenként borús, ködös időnk volt. (Sükösd Sándor)

* Marosszentgyörgyről indult egyesületünk öttagú lelkes csapata május 17-én az idei Pünkösdi búcsúra. Hat nap gyaloglás és 150 km megtétele után érkeztünk meg 22-én este Csíksomlyóra. Utunk során találkoztunk az anyaországi zarándokokkal és velük fejeztük be zarándoklatunkat. Felejthetetlen élményekkel gazdagodva csatlakoztunk a Szent Imre Plébánia híveihez és velük jöttünk haza (Ősz István Béla).

EKE zarandoklat, Fotó: Ősz István

* Június 6-7 között 30-as létszámú csapattal Régen és Beszterce környéki középkori templomokat, kastélyokat látogattuk meg. Másnap a Kolibica-vízgyűjtőtől – ahol a szállásunk volt – a Tündér-tóig túráztunk, ami egyike a Kelemen havasok természetes tavainak. (Szilágyi Eszter)

A Tündér tónál, Fotó Kádár Gyula

* Június 12-14 között a Páring hegységbe tervezett három napos, látványos trekking-túrán 17 vásárhelyi EKE tag és szimpatizáns vett részt. Túránk első napján a Szárazgödör-hágóból indulva a főgerincből északi irányba kiágazó, a Páring hegység leglátványosabb mellékgerincén értük el főgerincet és a Gheresu-nyeregben található sátorhelyet. Másnap a Nagy-Páring (2519m) érintésével a főgerinc legizgalmasabb alpesi ösvényein értük el a Mizsa-tó közelében levő második magashegyi táborunkat. A második 2000m közelében eltöltött éjszaka után a játékos Mizsa-tó meglátogatását követően egy újabb kitartó mászással értük el a Mizsa-csúcsát (2390m) Ezt követően a Dancila-háton keresztül a Kis-Zsil (Jiet) kanyarulatánál várakozó kisbuszig ereszkedtünk. A három kivételesen gyönyörű napos időben összesen 30 kilométert barangoltunk miközben 2100 métert emelkedtünk és 2600 métert ereszkedtünk, tizenkét 2300 m feletti csúcsot érintettünk és 14 gyönyörű gleccsertavat láttunk. (Fazakas Róbert)

Csapatunk a Nagy-Páring csúcson, Fotó: Fazakas Róbert

* Június 20-án az istenszéki munkatúránkon az esős idő ellenére 8 tagtársunk vett részt . Tiltó táblácskákat helyeztünk ki tűzgyújtásra és szemetelésre vonatkozóan, majd az időközben eleredt esőben összegyűjtöttük a tisztásokon fennhagyott szemetet és lehoztuk hátunkon a Hidas-patak völgyén az autókhoz. Közeli terveink között szerepel az információs pannók megrongált feliratának kicserélése. (Dósa László)

Isten-széke munkatúra, Fotó: Dósa László

* Június 27-én 19 marosvásárhelyi EKE tag társulva 6 tordai EKE taggal nekivágtunk a Radnai-havasok legmagasabb csúcsának a megmászására. Próbálkozásunk sikerrel járt, ennek örömére leereszkedtünk a Bukuly-tavakhoz is, onnan pedig a Repede-patak völgyén keresztül tértünk vissza Borsabányára. 20,5 km-t gyalogoltunk, 1509 m szintet másztunk, 1587 m-t ereszkedtünk. A legfiatalabb résztvevő 13 éves, a legidősebb 60 éves volt. (Unger Zsombor)

A Nagy-csapat lefoglalta a Nagy-Pietrosz csúcsot, Fotó: Unger Zsombor

* Július 1-én András Erika az marosvásárhelyi EKE mászócsapatának tagja, gyönyörű napsütéses időben sikeresen megmászta a Kelet-Alpok legmagasabb csúcsát, a 3798m-es Grossglocknert. Gratulálunk a kiemelkedő teljesítményhez és további sok sikert kívánunk neki.

(Összeállította: Fazakas Róbert, korrektúra: Kocsis Andris)