2021 május - június

„ERDŐINK  TISZTASÁGÁÉRT” Az Erdélyi Kárpát-Egyesület a marosvásárhelyi Polgármesteri Hivatal támogatásával takarítást - szemétgyűjtést szervezett 2021. május 8-án a következő, Somostetőn áthaladó jelzett turistaösvények mentén: Megyei kórház – Somostető – Számológépgyár  (piros kör, „Piroska-ösvény”), Kőmedve  – Német-kalap (piros sáv), Kőmedve  – Tudor lakótelep (kék kör). Az esemény a járványügyi előírások betartásával történt. Egyesületünk szájmaszkot, kézfertőtlenítőt, műanyag kesztyűt, szuronyos szemétszedő botokat és ásványvizet biztosított a résztvevőknek. Három gyülekezőpontból indult nyolc vezetett csoport és egy-egy erdőrészt fésült át. Az első alkalommal megszervezett szemétgyűjtés sikeres volt, a 85 résztvevő 130 zsák szemetet gyűjtött kb. 35 hektár erdőből. Partnereink a takarításban az Outward Bound Románia, a Maros Megyei Barlangi- és Hegyimentő Szolgálat és az Orienter tájfutó klub voltak. (Kiss Zoltán-Ernő)

Ha május van és Pünkösd következik, akkor zarándoklat zajlik valamilyen formában. Idén, akárcsak tavaly, imaszalagokat juttattunk el Csíksomlyóra, melyeket kisebb-nagyobb csapatok vittek stafétázva. A szalagokat május 12-én Bogya Zoltán kerékpárral hozta el Marosvásárhelyre, a belvárosi Keresztelő Szent János plébániatemplomba. Innen 15-én reggel, miután felkerült a keresztre a vásárhelyi közösség nevében készített imaszalag is, Kovács Albert, Molnár József és Adorjáni Alpár szintén kerékpárral Marosszentgyörgyre, a katolikus plébániára, majd Jobbágyfalvára vitte. A keresztet, melyre minden állomáson újabb szalagok kerültek fel, vasárnap tizenketten, az EKE Marosvásárhely tagjai és szimpatizánsai vitték tovább a jobbágyfalvi plébániáról Nyárádselyébe, ahol fogadtak a katolikus plébánián, majd juttaták el a délután folyamán Sóváradra, a református parókiára, hogy onnan másnap reggel átvehesse egy következő csoport. (Kocsis András)

KocsisA Pukosdi zarandoklat

Zarándokcsoportunk az imaszalagokkal - Kocsis András fotója.

2021. május 15-én szombaton, családi túrát szerveztünk Vármezőre. A résztvevők egy 19 személyes kisbusszal és személyautókkal érkeztek. Összesen 63 személy és három kutya vett részt a 6 kilométeres gyalogtúrán. Esős időszak ellenére, május 15-én csodálatos idő és lenyűgöző természet várt ránk. Vármezőn csatlakozott hozzánk Bélfenyéri Gábor EKE társunk, aki a faluban lakik és így jó ismerője lévén a környéknek, megmutatott pár érdekességet. Először az Égerfás-tónál pihentünk meg, ahol megfigyeltük a növényzetet és a madarakat majd kimásztunk a Várhegy aljába. A résztvevők több mint fele felment a Várhegy tetejére, ahol alig maradt nyoma a várnak és a fák miatt ma már kilátás sincs a környező hegyekre, dombokra. A résztvevő több mint 20 gyerek között kiosztottuk a „kincseket”, majd leereszkedtünk a Kis-ág völgyébe, megnéztük Vármező régi temetőjének maradványait, majd megebédeltünk a Vándor vendéglőben. (Szántó Emese)

FabianAlpar Kincsosztas a Varhegyen

Kincsosztás a Vár-hegyen - Fábián Alpár fotója

Május 22.-én Ősz Iastván-Béla szervezésében Likas-túrára került sor, melynek során ötven személyes autóbuszt foglaltunk. Többen személyautókkal csatlakoztak túránkhoz, amely a Pongrác-tetőről indult. Szép tavaszi időben gyalogoltunk fel a Likas-nyakba, majd a tetőre. Felkerestük a havasnak nevet adó zsombolyt, elmeséltük felfedezésének történetét, megcsodáltuk a kankalinoktól valósággal sárgálló mezőt és a hegy kínálta kilátást. Elénk tárultak a Hagymás-hegység erdős-sziklás hegyhátai, a Csalhó, de a Gyergyói-, Görgényi-, Hargita- és Kelemen-havasokban is gyönyőrködhettünk. Túránknak 52 résztvevője volt. (Kocsis András)

KocsisA Tura a Likasra

Túra a Likas havasra - Kocsis András fotója

Június 4-én, a Nemzeti Összetartozás Napján emléktáblát avattunk a marosszentgyörgyi római katolikus plébánia udvarán, a tavaly ültetett hársfánknál. Beszédet mondott Ábrám Zoltán, énekelt Feketics Mónika, a Művészeti Liceum tizedik osztályos tanulója és az erre az alkalomra írt versét szavalta Baricz Lajos atya, marosszentgyörgyi plébános. Az emléktábla grafikai szerkesztését Pethő-Dévay Ildikó vállalta, a kivitelezés Német Levente munkáját dícséri. (Kiss Zoltán-Ernő)

Június 5-én kis csapatunk (8 felnőtt, 3 gyerek és egy kutya) látogatást tett a Görgényi-havasok legmagasabb pontján, a Nagy-Mező-havason (1777 méter). A mintegy 18 kilométeres túránkat a Bucsin-hágóról indítottuk. A jó időnek köszönhetően a tetőről szép kilátás nyílt úgy a távoli hegyekre mint a valamikori kráter belsejébe. Ez az útvonal nemrég még végig sűrű fenyvesben haladt, de ajnos ez mára megváltozott. Pár éve egy nagy írtást tátong a Bucsin fölötti oldalban, a közelmúltban pedig tovább folytatták a favágást, egészen a kráter pereméig felhatolva. Ezáltal olyan kilátásokban is gyönyörködhettünk, melyeknek nem tudunk igazán örvendeni. (Molnár Balázs)

TorokTamas Mezo havason

Csoportunk a Nagy-Mező-havason - Török Tamás fotója

Június 5-6-án kerékpártúrát szerveztünk a dél-erdélyi szászvidékre, meglátogatva a néhány évtizeddel korábban itt élt szászok több műemlék evangélikus templomát. Hagyományaikban még él, hogy ők a középkor folyamán székelyek korábbi szállásterületeire költöztek a XII. század folyamán. Az öt résztvevő első nap meglátogatta Szászsebest, Buzdot, Nagyludast, Toporcsát, Vízaknát és Szelindeket, útba ejtve a Grand-kanyon miniatűrjének becézett Vörös-szakadékot. Második nap Kereszténysziget, Doborka, Szászorbó és Kelnek útbaejtésével értünk vissza Szászsebesre. (Gáspár András)

GasparAndras Doborka ev

Evangélikus templom Doborkán - Gáspár András fotója

Június 9-én, Marosvásárhelyen a Deus Providebit Tanulmányi Házban, a EKE Marosvásárhely szervezésében Székely Árpár Erdély és környéke című kötetének vetítéssel egybekötött bemutatójára került sor. Köszönet Szilágyi Eszternek és szervező csapatának, hogy létrhozta a könyvbemutatót. (Kocsis András)

Június 19-én került sor a VI. Szakrális Maratonra, ezúttal Both János szervezésében. A keresztény értékekért szervezett zarándoklat egy misével kezdődött a marosvásárhelyi Keresztelő Szent János plébánián, majd áldás után harmincheten buszra ültünk és kiutaztunk Jobbágyfalvára, ahonnan gyalog indultunk a már megszokott célpontnak számító Mikházára. A tizenegy kerékpáros résztvevő Marosvásárhelyről indulva tette meg az utat, hogy Mikházán találkozzon a Marosszékről és Sóvidékről induló többi gyalogos és kerékpáros résztvevővel. Érkezés és találkozás után, a mikházi Ferences kolostor udvarán a csíkfalvi Kerekes József református lelkész által tartott áhitaton vettünk részt. (Kocsis András)

KocsisA SzakralisM

A "Nyárádmenti Szentföld" kapujában - Kocsis András fotója

Június 25-27-én került sor a Retyezáti Fotós-túránkra Dácz-Kovács László szervezésében, melynek során meglátogattuk Nagyenyeden a Bethlen Gábor kollégiumot, majd Hátszeg közeléből, Kőaljaóháról felautóztunk a Retyezát Nemzeti Park irányába, a Cascade kabanához. Másnap szép túrát jártunk végig a Retyezát-hegységben, meglátogatva a Lolája-vízesést, a Pietrele menedékházat, a Fenyőkközti-tavat (Taul-dintre-brazi), valamint a Gáles-tavat. Vasárnap délelőtt megtekintettük Őraljaboldogfalván a Kendeffy kastélyt és a XIII. századi műemlék református templomot, majd hazamenet előtt ellátogattunk a Szászsebes melletti Vörös-szakadékhoz. (Kocsis András)