2022 január - február

Január 8-án Német J.Levente szervezésében Mező-havas túrát indítottunk a Bucsin-tetőről. Hosszú hónapok óta ez volt az első buszos túra az EKEMvh keretén belül, s hogy igény volt ilyenre, bizonyítja az, hogy a jármű megtelt. Huszonnégyen és egy kutya indultunk Marosvásárhelyről, s még négyen csatlakoztak hozzánk Szovátáról egy személyautóval. Enyhe fagyban, keményre fagyott havon gyalogolhattunk, s a hótakaró szilárdságát az időnkénti sápadt, bátortalan napsütés délutánra sem lágyította meg, így mindvégig viszonylag könnyű maradt az előrehaladás. A felhőzet alá vetülő napsugarak viszont növelték az elénk táruló táj, a látvány élményét, amely az utunk során keresztezett, fehéren pompázó fenyves, az ágakon és rönkökön megszilárdult vastag hóréteg után a Mező-havas csúcsplatóján valóságos farsangi alakokra emlékeztető, hóborította fenyőkben csúcsosodott. Ehhez meglehetősen éles kontrasztot nyújtott a helyenként sötét kékesszürkés égbolt. Utunk során ráláthatunk a Görgényi-havasok központi részének egykori vulkáni kráterére, melynek peremén jártunk túránk jelentős részén, a Ferenci-lázától a Nagy-Mező-havas 1776 méteres magasságáig és vissza, valamint a Görgényi-havasok déli és északi részének csúcsaira. Időnként a távolból feltűnt a Kelemen-havasok, a Hargita, a Gyergyói-havasok, a Székelyföldön páratlan formakinccsel rendelkező Hagymás-hegység, valamint a Csalhó összetéveszthetetlen tömbje is. Ez utóbbi főleg délután nyújtott felejthetetlen látványt, amikor az alkonyati, laposan vetülő napsugarak által megvilágítva, hófehér magaslata – akárcsak egy őrangyal – valósággal virított a környező hegyek fölött. Minden jó, ha a vége jó – szokták mondani és ez ezúttal be is vált, ugyanis pontosan a megbeszélt időre, délután öt órára, sötétedés előtt visszaértünk a Bucsin-tetőn várakozó buszunkhoz. (Kocsis András)

Kakucs Zsolt Csoportkep a Mezohavason

Csoportunk a Mező-havason - Kakucs Zsolt fotója

A marosvásárhelyi EKE január 9-én tartotta a már hagyományossá vált évnyitó túráját. Az időjárás, nem volt kimondottan télies, de havas táj fogadta a 35 résztvevőt, akik a város „hegyéről”, a Somos-tetőről indulva a Németkalap – Terebics-tető – Cinege-tető – Somos-tető útvonalon „hivatalosan” is megnyitották az idei évet. A Terebics-tetőn egy nagyobb pihenőt tartottunk, megsütöttük az otthonról felpakolt szalonnát és kolbászt, majd koccintgatás közben felelevenítettük tavalyi túraélményeinket és tervezgettük idei túráinkat. (Pánczél Tibor)

Panczel Tibi Evadnyito csop

Évadnyitó-túra - Pánczél Tibor fotója

Január 15-én Kiss Zoltán-Ernő szervezésében a Barangolás a Marosszéki erdőkben túrasorozat keretén belül a Jedd – Koronka – Székelybós – Kebeleszentivány közötti erdő bejárására került sor. A Jeddi úti temető parkolójából indulva hangulatos, 18 km-es túrát jártunk végig, mintegy 500 méter szintkülönbséggel. (Kocsis András)

Trombitas Ilona Barangolas a Marosszeki erdokben

Barangolás a Marosszéki erdőkben - Trombitás Ilona fotója

A január 22-én megtartott 13. Nyomkereső túránkon 69-en vettünk részt, akik közül tíz 12 évesnél kisebb gyerek is volt. Találkozóhelyünk, amint már megszoktuk, a Kishegyszőlő bejáratánál, az üzlet előtt volt. Felmentünk a jó kilátással kecsegtető Kishegyszőlő-tetőre, majd a Csere-erdőn keresztül eljutottunk a Vácmányig, ahonnan átmentünk a Cserefalva fölötti dombra. Itt megsütöttük az otthonról hozott kolbászt, vagy szalonnát, aztán folytattuk túránkat a Nyárád vízválasztóján, s végül Hagymásbodon és Székelykakasd között ereszkedtünk le Meggyesfalva egykori téglagyára mellé. Rámerészkedtünk a bányató jegyre is, de amint az roppant egyet, senkit sem kellett biztatni, hogy elhagyja a befagyott víztükröt. A nyomkeresésben nem segített a frissen lehullott hó, mégis sikerült őzek, nyulak, kutyafélék és vaddisznó nyomait azonosítani, de még több napos medvenyomra is akadtunk. Túránk során láttunk mintegy 30 őzet, két rókát és egy nyuszit. Mivel aznap a hőmérő higanyszála nem ment fagypont fölé, sár nem volt sehol. Túravezető és szervező Ősz István-Béla volt, akinek Kádár Gyula, György Enikő, Kakucs Zsolt és Pál Károly-Csaba segített. (Kocsis András)

Trombitas Ilona Nyomkereso tura

Nyomkereső-túra - Trombitás Ilona fotója

Január 29-én tartottuk meg az év elejéről elnapolt, most már Hótaposó-túrának átkeresztelt, Újév Köszöntő-túránkat. Huszonhét személy és egy kutya vett részt a túrán, melynek célpontja a Nyárád és Kis-Küküllő völgyei közt meghúzódó Székelyabod volt. A reggeli borús idő ellenére a falu körüli magaslatokról ráláttunk a környező településekre, Nyárádszentimrére, Torboszlóra, Székelyberére és Berekeresztúrra, de a felhőzet közül előtűnt a Bekecs, a Siklódi-kő, a Küsmödi-kő és Firtos is. Túránk során sok vadnyomot láthattunk, s a végén még napsütésnek is örülhettünk. (Frink György)

Frink Gyorgy Abodi tura

Túra Székelyabod körül - Frink György fotója

Február 5-én a Macskás-tetőre terveztünk túrát, melynek során 25 személy és egy kutya gyűltünk össze Vármező felső végében. A Nyárád Nagy-ágán indultunk el, majd a felfelé haladva egyre mélyebb hóban, az Égerfás-tónál rövid pihenőt tartottunk. Felmentünk a gerincre, melyet mintegy 30-40 cm hó borított és igyekeztünk túránk célpontja felé. A tető alatt pihennünk kellett, ugyanis a mély hóban való előrehaladás eléggé fárasztó volt. Túránk utolsó szakasza meredeknek és csúszósnak bizonyult, de feljutottunk. Fent elfogyasztottuk szendvicseinket, forró teával oltottuk szomjunkat, majd egy mezőn és egy meredek patakvölgyön lejutottunk a Nyárád Kis-ágának völgyébe. A patakmenti úton már könnyű volt visszasétálni a faluig. (Frink György)

Frink Gyorgy Macskas tető

Mély hóban a Macskás-tetőn - Frink György fotója

Február 9-én, szerdán 18 órai kezdettel rendhagyó módon sikerült újra kiállítani a IX. EKE Art fotóbiennálé díjazott képeit. Az új helyszín a civil szervezetek számára kialakított Studium Hub inkubátorház, a Bolyai téren, az unitárius templom mellett, a régi vásárhelyiek által „Oroszlán vendéglő” néven ismert, modernül felújított épületben. Az újrakiállításra az őszi járványhelyzet miatt volt szükség, ugyanis a megszorító intézkedések, valamint a szűkített nyitvatartási program miatt akkor nagyon sokaknak nem volt lehetőségük megtekinteni a képeket. (Kocsis András)

Február 26-án Siklódi-kő-túrára került sor Kiss Zoltán-Ernő szervezésében. Autóbusszal utaztunk, melyet Szovátán, a Hochland mellett parkoltunk le. Átmentünk a kisváros gyártelepén, átkeltünk a Kis-Küküllő hídján, majd a Siklódi-kő északi oldalának jeges, majd felfele haladva egyre havasabb erdei útján jutottunk fel az 1025 méter magas tetőre. Az előre jelzett eső helyett havazásban volt részünk, amely jelentősen korlátozta rálátásunkat a környező vidékre. A hideg szél és felhős égbolt hőérzetünket jelentősen rontotta, így a tetőn megettük szendvicseinket, majd néhány gyors fotó készítését követően a visszaút mellett döntöttünk. Ereszkedés közben azonban megállt a havazás, majd a szakadozó felhőzet közül rövid időre előtűnt néhány kósza napsugár is és a felhők alól kitárulkozott a Sóvidéki-medence és térsége a Bekeccsel, de annélkül, hogy a Görgényi-havasok csúcsai láthatóvá váltak volna. (Kocsis András)