2022 július-augusztus

A Marosvásárhelyi EKE sikeresen lezárta a Bethlen Gábor Alap által 2020-ban finanszírozott Mária-zarándokút fejlesztési programját. Az elnyert támogatásból megújult a zarándokút Maros megyei 120 km-es szakasza. Kihelyezésre került négy információs tábla az útvonal fontosabb pontjaira: Nagysármás, Marosvásárhely, Jobbágyfalva és Sóvárad község határába; valamint 20 darab irányjelző oszlop táblával. Mindegyik információs táblán látható egy térkép a zarándokút teljes szakaszával, megjelölve a helyet ahol a tábla áll,

pár fotó a környék jellegzetesebb épületeiről, pontjairól, valamint az útvonal bemutatása három nyelven, magyarul, románul és angolul. Az irányjelző táblákon pedig feltüntettük a távolságot és időt a következő szállásig, valamint egy közbenső pihenőhelyet is. Az információs táblák kihelyezésénél-avatásánál segítséget kaptunk a helyi polgármesteri hivataloktól is. Szintén a támogatás tárgyát képezte 50 darab Mária-útas póló, amelyeket elsősorban a munkálatokban résztvevő tagtársaink kaptak, valamit a támogatók, szimpatizánsok, akiknek ezúton is köszönjük az önkéntes munkát. Külön köszönettel tartozunk a Bethlen Gábor Alapnak, mert finanszirozása nélkül nem jöhetett volna létre a Mária-zarándokút Maros megyei szakaszának a megújulása. (Pánczél Tíbor)

Jobbagyf tabla

Táblaavató Jobbágyfalván - Kocsis András fotója

Július 9 és 10-én tizenkét főből álló csapatunk a Királykő sziklaösvényein túrázott. Szombaton az Északi-gerincre másztunk fel és az alábbi körtúrát jártuk végig: Barca-patak völgye – Remete-hegyi-barlag – Remete-hegyi-nyereg – Létrás-szakadékvölgy – Torony-csúcs (1923 m)  – Papvölgyi-csúcs (2016 m) – Pap-szakadék – Diana védkunyhó – Remete-hegyi-nyereg – Barca-patak völgye. A látványos mészkőszikla falak, tornyok és gerincek mellett számos védett, ritka virágot láttunk és zergecsaládot figyelhettünk meg, ahogy a szakadékvölgy egyik függőleges sziklafalán szinte hihetetlen ügyességgel ugrálgattak. Szombati túránk hossza 15 km, szintkülönbsége 1500 m, időtartama pedig 9 óra volt. Egy jókora esti zápor és egy gyönyörű szivárvány lecsengése után a Barca-patak völgyében sátoroztunk autóink mellett. Vasárnap a Hasadék-völgyön keresztül a Kis-Királykőre másztunk fel, majd a Zănoaga-rét irányában, a Curmătura turistaházat is érintve kerültünk vissza a Hasadék-nyeregbe, végül a Barca-patak völgyében leparkolt autóinkhoz. Vasárnapi túránk hossza is 15 km-esre sikeredett, szintkülönbsége 1450 m, időtartama pedig 8 óra volt. (Dósa László)

DL Kiralyko

Pihenő a Királykő gerincén - Dósa László fotója

Július 21-24 között került sor a második alkalommal megszervezett Mini-táborunkra, amelyen a tavalyi több mint száz résztvevőhöz képest lényegesen kevesebben, mindössze harmincan vettünk részt. Csütörtökön szinte percnyi pontossággal érkezett a hét autó Gyalu Nagyvárad felőli kijáratához, ahonnan Élesden keresztül Pestes (Pestis) nevű településig mentünk, majd a falut elhagyva a piros ponttal jelzett turistaúton, jó kis kapaszkodóval értük el Solyomkővár ősi  romjait. Ezután folytattuk utunkat Rév felé, egy másik, kevésbé forgalmas úton Nagykakucson  (Cacuciu Vechi) keresztül. Ezúttal a Kőrös jobboldalán haladtunk végig. A kék ponttal jelzett útvonal sok érdekességet kínál, több kilátó és kisebb barlang található itt. A legérdekesebb a Tündérvár-barlang volt, amely a Kőrösön tutajokon leúsztatott fa meg só felügyeletét szolgálta már a 13. századtól. Egy esti gyors tanácskozás után, másnapra vizes túrát iktattunk be az eddig nem ismert, de táborunkhoz közel levő Vida-tóhoz és a tavat tápláló patak szurdokvölgyébe, ahol semmit sem érzékeltünk a kint tomboló 40 fokos melegből. Szombaton két túra között lehetett választani: Galbena és Szegyesd. Vasárnap hazafelé az Aranyos völgyén kacskaringóztunk, megtekintve két különleges helyet, a Bihar-kapuját és a Rozsda-szakadékot. Mindkettő aránylag rövid túrával érhető el, de fáradt lábaink elég lassan teljesítettek, viszont a hosszú júliusi napba még ez is belefért,... na meg egy közösen elfogyasztott estebéd, ahol megtárgyaltuk a az elmúlt négy nap történéseit. (Szilágyi Eszter)

Kzs Vida

Túra a Galbena-szurdokban - Kakucs Zsolt fotója

Augusztus 27 és 28-án huszonegy marosvásárhelyi EKE-tag és szimpatizáns túrázott a Fogarasi-havasokban. Célunk három 2500 méter feletti csúcs megmászása és egy magashegyi sátorozás volt a Călțun-tónál (2135 m). Gyalogtúránk szombaton a Piscul Negru Turisztikai Központnál 1200 méteren kezdődött. A Paltinu-patak, majd a Călțun-patak völgyén mentünk fel az azonos nevű tóig, ahol felállítottuk sátrainkat. Ebéd után könnyebb hátizsákkal megmásztuk a Strunga Doamnei-hasadékon keresztül a Negoj-csúcsot (2535 m), megnéztük a naplementét, majd visszatértünk sátrainkhoz. Vasárnap reggel ki a sátrából, ki a sátra mellől nézte végig a napfelkeltét, majd 8 órakor elindultunk az alábbi útvonalon: Călțun-tó - Strunga Doamnei - Căldarea Berbecilor - Lespezi-nyereg - Lespezi-csúcs (2527 m) - Cornul Călțunului-csúcs (2505 m) - Strunga Doamnei - Călțun-tó. Visszatérve a tóhoz összecsomagoltuk a sátrainkat és visszaereszkedtünk a Călțun-patak völgyén autóinkhoz. Kétnapos túránk összesített adatai: hossz 25 km, szintkülönbség +2420 m. (Dósa László)

DL Fogaras

Csapatunk a Lespezi-csúcson - Dósa László fotója

Augusztus 26-28 között néhány év kihagyás után ismét részt vettünk a kilencedik alkalommal megrendezett Vásárhelyi Forgatagon, ahol a Csicsergőnek hívott gyereksarokban kaptunk helyet. Amíg a gyerekek kifestőztek, memóriajátékoztak, a felnőttek az EKE életével kapcsolatos kvíz-kérdésekre válaszolhattak, vagy megpróbálhatták felismerni fényképekről a hegyeket, tavakat, virágokat és madarakat. Kicsik és nagyok egyaránt megcsodálhatták a régebbi EKEArt-ra beküldött fényképekből összeállított szabadtéri kiállításunkat. Minden évben nagy sikernek örvend az óriástérkép is, amire mindenki bejelölheti színes gombostűvel azokat a helyeket, amiket meglátogatott. (Pethő-Dévay Ildikó)