2015 szeptember-október

* Augusztus 28-30 között tizenketten vettünk részt a Zrínyi István által szervezett kiránduláson a Libán-tetőn. Szombaton szép körtúrát tettünk a Görgényi-havasok déli részén, melynek során feljutottunk a Csudálókőre (1528 méter) és a Délhegyre (1694 méter), majd kevéssé járt, de jelzett erdei ösvényeken, a Faragó tisztásán keresztül tértünk vissza a Szobásza-patak menti út végében várakozó autóinkhoz. (Kocsis András)

Útban a Csudálókő felé - lencsevégre kapta: Kocsis Andris

* Szept. 5-6-án, a marosvásarhelyi EKE részérol 5-en vettünk részt az Udvarhelyi EKE által szervezett XIII. Hargita teljesítménytúrán. Amíg ketten a 25 Km-es távon kitartóan megmászták a Csicsoi, Madefalvi, Rákosi es Madarasi-Hargita csúcsokat, addig a többiek a 10 Km-esen rajtoltak. A 10 km-es (borvíztúra) szakaszon elindulva a kalibáskői táborból alig 2 Km-re máris elénk tárult a gyönyörű Festő-forrás. Valahol itt találkozik a rozsdás színű Tolvajos-patak a Kiruly-patakával. Továbbhaladva a Kiruly-patak völgyén a magasra törő melegvízű forrás kínáltatta magát, valamint az elhagyatott Kiruly-fürdő központjában, a legfinomabb borvíz frissített fel. Enyhe emelkedővel a gerincen tértünk vissza a táborba, ahol már gőzölgött a finom gulyás. Vacsora és túraélmenyek beszámolója után hamarosan kezdődhetett a felejthetetlen buli, amely másnap hajnalig tartott. A tábortűz mellett a helyes hangnemet egy gitár és egy hegedű biztosította természetesen mestereivel együtt. Másnap bár az idő nem igazan kedvezett és nagyon lehűlt, egy maroknyi bátor túrázó a betervezett gombásztúrát is lejárta. Köszönjük az UEKE-nek. (Pál Csaba)

Hargita TT (Kalibáskő) - Fotó: Székely Loránt

* Sikeresen zárult az EKE által szervezett IX. Teleki Samu emlék- és teljesítménytúra. Szeptember 19.-én szombaton megközelítőleg 100 személy vágott neki a 10, 20, 40 és 60 km-es útvonalaknak melyek Üvegcsűrről indultak. A résztvevők többsége Erdély különböző helységeit képviselte, de Budapestről, Békéscsabáról és Debrecenből is jöttek résztvevők. Mondhatni minden korosztály jelen volt: a 6 éves Oroszlán Márk a 20 kilométeres, a 88 éves Kiss József pedig a 10 km-es távot járta be szerencsésen. (Pánczél Tibor, bővebben ittbővebben itt)

Teleki TT - Görgényüvegcsűr

* Szeptember 27-én, a kedvezőtlen időjárás miatt elmaradt Bucsecs-túra helyett egy spontán szervezett, gombásztúrának meghirdetett kiruccanáson haton vettünk részt. Sáromberkéről indulva átgyalogoltunk Sárpatakra, majd a Sárpatak, Várhegy és Galambod közti erdős magaslaton átjutva, nem nagyon sok, de elég sokféle gombát találtunk, s végül zuhogó esőben jöttünk le Udvarfalvára. Túránk érdekessége, hogy a hajdani Torda vármegye területéről (Sárpatak) gyalogoltunk át az egykori Marosszék falvaiba (Várhegy, Udvarfalva). Ereszkedés közben azonosítottuk azt a Várhegy, azaz régi nevén Pinárd fölé magasló "hegyet", amin a valamikori vár állt. (szöveg és fotó: Kocsis András, a túra részletes beszámolója itt olvashatóa túra részletes beszámolója itt olvasható, ötlet és túravezetés: Molnár Balázs)

Tükröm tükröm... Marossárpatak

* Szeptemberben négy Mária Út-as munkatúrára került sor, amelyek során a zarándokok által elpanaszolt "eltévedős" helyeket jártuk be és sűritettük a jelzéseket. Feltérképeztük azokat a helyeket is ahol vandál kezek kiszedték és összetörték a kihelyezett oszlopokat, hogy azokat tavasszal a csíksomlyói zarándoklat előtt pótolhassuk. (Szilágyi Eszter)

Munkatúra a Mária Úton

* A "Barangolás a marosszéki erdőkben" sorozat első túrájára október 10-én került sor, amelyen 30 személy vett részt. Az útvonal: a szabédi tetőről indulva bejártuk a Bocsok-erdejét, amit északkeletről Mezőménes, Mezőszabad, Marosbárdos; délnyugatról Mezőkölpény, Székelykövesd és Harcó települések határolnak. Többnyire „toronyiránt” a remeteszegi temetőig (kb. 14 km), innen pedig az Aranykakasig (3 km) haladtunk. Végül a barangolásból gombászás lett, nem kis eredménnyel. (túravezető: Kiss Zoltán)

Elmaradhatalan csoportkép - fotó: Unger Zsombor

* Október 17.-én, szombaton 20 marosvásárhelyi EKÉ-s, 30 művészeti iskolás diák és az őket kísérő 3 tanár vett részt az Istenszéke Természetvédelmi Terület őszi nagytakarításán. Az EKÉ-s csapat egy része Déda-Bisztráról a gerincen, a második csapat pedig a diákok kíséretében a Bisztra-patak völgyéből a Hídas-patak mentén kapaszkodott fel az Istenszékére. Összesen 5 zsáknyi szemetet gyűjtöttünk és 6 tűzhelyet takartunk be földel, ugyanis a törvények szerint természetvédelmi területen, és erdőszélen is szigorúan tilos és büntetett a tűzgyújtás. Az Istenszéke Természetvédelmi Terület szabályzata szerint a sátrazás is csak a forrás melletti tisztáson megengedett. (Dósa László)

Istenszéki munkatúra

* Október 24.-én Marosszék északnyugati határvidéke közelében található Sárpataki-tavak környékének részleges bejárására indultunk. A túrázók által járatlan, vadregényes, többnyire erdős gerincúton vezető 26 kilométeres körtúrát öten jártuk le. Miközben rengeteg gombát szedtünk megismertük az egykori Marosszék és egyben a történelmi Székelyföld északnyugati határvidékét, valamint az ezzel szomszédos, egykori Torda vármegyei területet. Túránk végpontja a Marossárpak határában található Enyed-legelő sarka volt ahol kisautókkal odaérkezett túratársaink csatlakoztak hozzánk és ugyanitt került sor arra a tűzgyújtásra, amelyet a Székelyföld határainak kivilágítására szerveztek és amelyen ezúttal az Ekemvh csapata az EKE zászló nélkül magánszemélyekként vett részt. Kocsis Andris: "Néma tanúktól őrtüzekig" című beszámolója itt olvashatóitt olvasható (Fazakas Róbert)

Enyed legelő sarka (Sárpatak) - Fotó: Réman Tibor

* Szeptemberben a "Székelyek a magasban" expedíciósorozat keretében 4 túratárs és 2 tapasztalt vezető segítségével másztam meg Nyugat-Európa legmagasabb csúcsát, a Mont Blancot (4810 méter). Csapatunk volt a második az idén amelyet Tulit Zsombor expedícióvezető felkészített és elkísért a csúcsra. A Bionassay völgy 1500-1600 méter körüli pontjáról indultunk gyalog, a Mont Blanc-i fogaskerekű vasút végállomását (2300 méter) érintve a gleccser mellett haladva elértük első szállásunkat a 2800 méter magasságban található kőházat. Másnap innen a Tete Rousse menedékházig (3200 m) sétáltunk fel. Aklimatizálódás végett két éjszakát aludtunk sátorban ezen a helyen. Utolsó éjszakánkat a hegyen a 3800 méter magasságban lévő Gouter házban töltöttük. Innen másztuk meg a csúcsot a leggyakrabban járt útvonalon (Gouter útja), ezer méter szintkülönbséget megtéve, kiváló időjárási körülmények között szeptember 8-án. Még aznap a Fogaskerekűt is igénybe véve jöttünk le a hegyről. (Molnár Balázs - gratulálunk neki)

Molnár Balázs Nyugat-Europa tetején - gratulálunk neki

(Összeállította és átdolgozta: Kocsis Andris és Fazakas Róbert)