2016 május - június

* Május 7-én a Görgényi-havasok és egyben Marosszék legmagasabb pontjára, az 1777 méter magas Nagy-MezőhavaNagy-Mezőhavasra a Bucsin-tetőről jutottunk fel, majd a Sebes-patak völgyén ereszkedtünk le a Szovátai sípálya felé, ahol a buszunk várt. Telet idéző hózáporokkal és napsütéssel is tarkított 17 kilométeres túrát 22 személy járta le. (Molnár Balázs)

A Nagy-Mezőhavason, Fotó: Molnár Balázs

* Május elején zajlott a 2016-os pünkösdi zarándokkíséret és csomagszállítás. Köszönetet érdemelnek: Vita Zoltán, Kiss Tamás, Velicsek András a csomagok szállításért, valamint a kísérők: Harmat István, Szilágyi Zoltán, Szilveszter Csaba, Nemes Levente és Szilágyi Eszter. A legfrissebb jelentés szerint a Jobbágyfalva határában lévő Tündér Ilona vendégház fölötti MáriaMária utat jelző oszlopot kiszedték (ez egy hónapja még megvolt), a Mezőségen pedig mindhármat, amelyeket az utóbbi időben sikerült kihelyeznünk. (Szilágyi Eszter)

* Május 11-én Ábrám Noémi "Máriazelltől Csíksomlyóig" című vetítéssel egybekötött élménybeszámolóját láthattuk, amelyre ezúttal is az RMDSZ székház nagytermében a már megszokott helyszínén került sor. Előadónk beszámolójából megtudhattuk többek között, hogy mi késztette az ötgyerekes anyát a 39 napig tartó, 1400 kilométer hosszú, három országot átszelő zarándokút lejárására. (Fazakas Róbert)

* Május 8-14 között, idén másodszorra is megszerveztük a Marosvásárhely- Csíksomlyó zarándoklatot. A tíz résztvevőből, heten a Marosvásárhelyi EKE tagjai. A tavalyi is resztvevő három személy most mar társaikkal együtt élte át a zarándoklat élményeit. Testi fáradság és lelki feltöltődés mellett, mint Maria-út ''festők és karbantartók'', érdeklődve figyeltük a jelzések és útmutató táblák minőségét is. A hat nap és 160 km a: Marosvásárhely, Jobbágyfalva, Sóvárad, Firtosváralja, Oroszhegy, Szentegyhaza és Csíksomlyó útvonalat követte. Minden tarsunk épen, egészségesen célbaért és az útút végére az amúgy is jó baráti kapcsolatban levő társaság igazi ''zarándoktestvérekké'' kovácsolódott.
Résztvevők: Székely Lóránt, Ősz István, Kiss Zoltán, Török Zsuzsa, Makkai Réka, Simon Emese, Kis Réka, German Salló Márta, Fosztó Éva. (Pal Csaba)

* Május 21-én, reggel hatkor indultunk a Radnai-havasokba. Radnaborberekre érkezve serényen szedelőzködtünk a délelötti kellemes napfényben. Indulás előtt zárt kapuk mögül megtekintettük a Reményik Sándor emlékházat, majd nekiláttunk a Radnai meredek hegylábainak. Eleinte lombhullató erdőben vezet az útút, és a tűlevelűek szintjét a Száka-mező szélén értük el. Abrakolás és szemlélődés után a tizenhét résztvevőből tizenhaton csúcshodításra vállalkoztunk, melynek során a Száka-csúcs 1705 méteres magaslatát másztuk meg. Csúcspálinka és csúcscsoki elfogyasztása után a nárciszmezőn leültünk ebédelni. Kellemes illat, páratlan látvány, jókedv, legelésző tehenek társaságában csodáltuk a tájat, ahol a nárciszok árnyékában egyéb havasi virágokat is találtunk. Egy fekete felhő feltűnése miatt visszaindultunk, de azért még vetettnk egy pillaantást a Radnai-havasok nyugati gerincének az óriásaira (Pietrosz, Bukulyok, Rebra csúcsok). Sártengeren átvergődve, napsütésben érkeztünk vissza Borberekre. Még meglátogattuk a hajdani EKE üdülőházat, amely mára romos állapotba és bizonytalan sorsra került. (Unger Zsombor)

* Május 28-29 között a felfedezés égisze alatt szervezett kétnapos gyalogtúrán 14 személy vett reszt, melynek során a Keleti-Kárpátok alig ismert hegységében, a NemerébenNemerében barangoltunk. Maratoni túránkat az Ojtozi hágóról indítottuk és a főgerincen haladva a Bakó-tetőig (1204m) kapaszkodtunk majd majd a Kis-Kalaszló mellékgerincét követtük, s a Bütű-patak völgyén ereszkedtünk vissza az Ojtoztelep végében várakozó autóbuszunkhoz. Másnap kora reggel Szaláncfürdőről (Slanic Moldova) indulva a Zsiros élen kapaszkodtunk fel a Nagy Sándor csúcsra (1640m), a kék sávval jelzett útvonalon. A főgerincen folytattuk utunkat a Nagy-Nemeréig (1647m), majd a Nemere nyeregbe való visszatérés után a Dofteana-patak völgyén ereszkedtünk, s a Cseresznyés-tető (1063) megmászását közbeiktatva a Pufu-patak völgyébe értünk, melyen visszajutottunk Szalancfürdőre. A két napot tartó, meglehetősen nehéz túra során a Nemere járatlan és szinte járhatatlan erdeiben 51 kilómétert barangoltunk miközben 2300 métert szintet másztunk és ereszkedtünk. (Fazakas Róbert)

A Nagy-Nemerén, Fotó: Kádár Gyula

* Június 10-12 között háromnapos magashegyi túrát szerveztünk a Páring hegységben, amelyen 11 személy vett részt. Az immár harmadik alkalommal megszervezett, a Páring hegység gyönyörű alpesi tájait érintő, télies jellegű túra legérdekesebb részét – a szokásostól eltérően – az idén kis hátizsákokkal jártuk végig. Első nap a Szárazgödőr-menedékháztól indulva a Zöld-tavi katlanig másztunk fel, teljes felszereléssel. Másnap enyhén ködös időben a Szlivej havas-sziklás gerincét megmászva a Szlivej (2421m) és a Gemănarea (2438m) csúcsok érintésével jutottunk fel a Déli Kárpátoknak arra a csúcsára, - a Nagy-Páringra (2519 m) - melynél magasabbak csupán a Fogarasi-havasokban találhatók. Onnan a Stojenica (2421m) érintésével a Kürzsáig (2400m) folytattuk útunkat a főgerincen, majd visszaereszkedtünk a táborhelynkre. A harmadik nap, a hazajövetelen kivűl, a Jeges-tavi katlan meglátogatásával tettük felejthetetlenné túránkat. (Fazakas Róbert)

Jeges-tavi katlan, Fotó: Jozsa Botond

* Május közepétől az EKE marosvásárhelyi tagjai, az Istenszéke természetvédelmi terület védnökségének keretein belül, minden hétvégén két napos felügyeletet tartanak Istenszékén. A felügyeletben közreműködnek a Maros-megyei hegyimentő szolgálat tagjai is. Az állandó hétvégi felügyelet legfontosabb céljai, a motoros járművek (terepmotorok, atv-k, terepjáró autók) eredményes kitiltása a 75 ha-os természetvédelmi területről, a nem engedélyezett tűzhelyek felszámolása és újak kialakításának megakadályozása. Ugyanezen célokból újabb figyelmeztető táblákat helyeztünk ki a védett terület legfontosabb bejárataihoz és az északról behatoló két erdei utat láncokkal és figyelmeztető táblákkal zártuk le. A természetvédelmi törvények és a védett terület szabályzata szerint, Istenszékén az ökoturizmus megengedett. Ennek értelmében a látogatások a viszonylag érintetlen természeti terület megismerésére kell irányuljanak és a látogatóknak törekedniük kell minél kevesebb hatást gyakorolni a látogatás során, az itt található természeti értékekre. Az 57/2005-ös, valamint a 195/2007-es kormányrendeletek alapján a szabályzati kihágások magánszemélyek esetében 3000 – 6000 lejig, jogi személyek esetében pedig 25000 – 50000 lejig büntethetők. Május és június folyamán hétvégenként, amikor jó volt az idő, átlagosan 60-70 kiránduló látogatott Istenszékére. Tapasztalataink szerint ezek döntő többsége egyet ért és belátja a tiltások szükségességét és csupán 2-3 problémás eset adódott hétvégenként. Istenszéke teljes látogatási szabályzata a természetvédelmi terület honlapján olvasható: www.istenszeke.ro A következő hónapokban, túrázásnak megfelelő időjárás esetén, hétvégenként 100-120 látogatóra számítunk. Közérdekű információkként közöljük, hogy a forrásban június végén bőven volt víz és a sátrazás csak a forrás közelében kijelölt helyen megengedett. Szándékaink szerint az állandó hétvégi felügyeletet az idei évben október végéig fogjuk folytatni. Ezúttal is köszönjük a Multiplan Electronics cégnek, hogy támogatja egyesületünk védnökségi tevékenységeit. (Dósa László)

Az Istenszéke természetvédelmi terület északi bejárata, Fotó: Kolozsvári Tibor

(Összeállította és átdolgozta: Fazakas Róbert, korektúra és átdolgozás: Kocsis András)