2017 november-december

November 4-én 46-on indultunk Marosvásárhelyről a Görgényi Havasokba a már hagyományosnak mondható Kőgombák-túrára. A felső Marosmentén Szászrégentől Kövesdig a reggeli fényben tündöklő Istenszékét csodálhattuk meg a busz szélvédőjén keresztül. Maroshévízre érkezve előbb a Mésztufa vízesést néztük meg, ahol megtapasztalhattuk, hogy a természet lassan ugyan, de visszaépíti ezt a természeti ritkaságot.  A Mogyorós sípálya tetején, ahol a buszt hagytuk, csatlakozott hozzánk még egy hat tagú család. A kéksáv jelzésű gerincúton haladva a friss hóba fagyott macinyomokon értük el a pirospont jelzésű letérőt, ami a Kőgombákhoz vezetett. A nagyszámú résztvevő miatt a biztonság érdekében négy csapatot alakítottunk a két sziklaképződmény megtekintésére és fotózására. Az kiidulópontunkhoz való visszatértünkkor elfogyasztottuk a sípályán levő vendéglőben előre megrendelt forró levest és a hozzá való különböző italokat. (Vita Zoltán)

N kogomb masolat masolat

25 éve alakult újjá a Marosvásárhelyi (Marosszéki) EKE, ezért november 6.-án este 6-tól szülinapi rendezvényre gyűltünk össze, melyre meghívtuk azokat a régi tagokat, akik 1992 novemberében jelen voltak az újjáalakuláskor, de olyanokat is, akik az azelőtti évek szakszervezeti turistamozgalmában vagy a kilencvenes évek kirándulásain vettek részt. A jelenlegi elnök rövid köszöntő után átadta a szót az egykori elnöknek, Kerekes Ibolyának, aki az est ötletgazdája és a meghívók kézbesítője is volt. Az EKE történetének, 1948-as feloszlatásának, majd az „EKE szellemiség” szakszervezeti turistakörök keretén belül való továbbélésének ecsetelése után rátért a számunkra közelebbi múlt, az országos EKE Szárhegyen való újraalakulására 1991 februárjában és a Marosvásárhelyi EKE újraalakulásának felidézésére. A sokak számára régi emléknek számító eseményeket Kerekes Péter Pál hagyományos diavetítéssel tette felejthetetlenné, bemutatva számtalan korabeli fotót az elmúlt 25 év túráiról és rendezvényeiről, majd Bartha János vetített le egy tizenegynéhány évvel ezelőtt EKE-reklámnak készült power point-os összeállítást. Ezek után pezsgőbontás és torta következett kötetlen beszélgetésekkel. Köszönjük a tagoknak, szimpatizánsoknak, régi és új túratársaknak az önkéntességet, munkát, támogatást, segítséget, közös pillanatokat és remek túrákat! (Kocsis András)

Bojthe Beyer Barna ekeMVH25eves masolat

November 11.:Kalotaszeg úgy néprajzilag, mint geológiailag érdekes területe Erdélynek. A tavalyi Felszegi rész után most a Nádasmentét kerestük fel, amit Cifra Kalotaszegnek is neveznek. Ez utóbbi névben minden benne van: itt cifra a bútor, a népviselet, a fafaragás és még sok minden. Elsőnek a nádasdaróci templomocskát néztük meg (14.sz), majd Mérán a tájházat és a bivalymúzeumot. Magyarvistán egy cifra szobát valamint a környék legértékesebb, 13.századi templomát kerestük fel. Mákófalvának  fiatal - csak alig 150 éves -  temploma, ennek frissen cifrára festett kazettái csalogatják be az arra járókat. Régi mondás szerint itt „érte el kirándulásunk a célját” hisz Márton nap lévén a „Falu Házában” vacsorával vendégelték meg 50 tagú csoportunkat. Igaz hogy nem liba, hanem rucasült került az asztalra, de „kárpótolt” az eredeti élő zene és tánc, amit a falu zenészei és táncosai szolgáltattak. Márton napi kiruccanásunkat jövőre is megismételjük, hátha valahol liba is kerül a tányérunkba. (Szilágyi Eszter)

Gaspar Melinda Mera csoportkep

November 17-én este 6 órától került sor a marosvásárhelyi Bernády-házban a hetedik EKE Art fotóbiennálé megnyítójára. Felhívásunkra 284 fotó érkezett, hét EKE osztálytól. 111 a természetjárás kategóriában, amelyből 25 került közszemlére. Az élővilág a természetben és makrófotógráfiában 101 felvételből 28 került a falra. A kulturális örökségünk kategóriában 72 fotó érkezett, ebből 20-at válogatott ki a zsüri. Összegezve a 284-ből 73 alkotás került kiállításra. A 28 pályázóból kilencen első alkalommal jelentkeztek fotóval.
A nagylelkű támogatóinknak (Maros Megyei Tanács, Bernády Közművelődési Alapítvány, OEKE) és mecénásinknak (Balint Trans kft, Blondy kft és Surtec kft) köszönhetően minden kategóriában első, második, harmadik díjat és dicséretet osztottunk. Ezenkívül díjaztuk egy először pályázó túratársunkat, valamint a kiállítás zárása után fény derült a közönségdíjra is. Nem utolsó sorban, tekintettel arra hogy nagyon sok jó fotót érkezett megmérettetésre, a zsürinek lehetősége volt kiállításunk nagydíját is kiválasztani.
Röviden a díjazottak:

- Természetjárás kategória: I.díj: Magdó István, Winter stillnes (EKE Brassó),

II.díj: Mezei Elemér, Ellenfényben (EKE Kolozsvár),

III.díj: Vita Zoltán, Pirkadat (EKE Marosvásárhely),

Dicséret: Péter Levente, Öcsém sziklái (Csíkszéki EKE).

- Élővilág a természetben és makrófotográfia kategória:

I.díj: Vajda Béla, Buborékok között (EKE Szatmárnémeti),

II.díj: Vajda Béla, Színek szárnyán (EKE Szatmárnémeti),

III.díj: Dácz-Kovács László, Csokor (EKE Marosvásárhely),

Dicséret: Magdó István, Wow!!! (EKE Brassó).

- Kulturális örökségünk kaegória:

I.díj: Gáspár Melinda, A romlás virága (EKE Marosvásárhely),

II.díj: Dácz-Kovács László, Sámánszertartás (EKE Marosvásárhely),

III.díj: Mezei Elemér, Várakozás (EKE Kolozsvár),

Dicséret: Gáspár Melinda, Az élet tutaján (EKE Marosvásárhely).

- Először pályázó díja: Péterfy Zoltán, Mezőségi kapú (EKE Marosvásárhely).

- Közönségszavazat: Fazakas Ferenc, Találkozás (EKE Kolozsvár).

- Kiállításunk nagydíja: Magdó István, Tumbstone (EKE Brassó).

Kiállításunk megnyítójának másnapján fotóstúrára indultak néhányan. Szemerkélő esőben, ködben és felhőben, de a jó fotók reményében Nyárádmentére látogattunk. Kendő 18. századi református, fatornyos temploma volt az első úticél, utána Nyárádselyében próbálkoztunk a régi temetőben és a földcsuszamlások párába burkolozó rengetegében. Utolsó megállónk Nyárádszentlászló műemléktemploma volt, amit csak kivülről tudtunk megcsodálni. (Unger Zsombor)

N ekeart masolat

November 25-26-án szerveztük meg az elhalasztott Egyeskő-túrát. Tizenkilencen indultunk kisautókkal Marosvásárhelyről, ebből négyen a Nagyváradi EKÉ-től. Balánbányán hagytuk az autókat és gyalog indultunk a menedékházhoz. Az idő egyre ködösebb kezdett lenni, aztán feleútján már havat is találtunk. Fent átvettük szobánkat majd elindultunk a Nagyhagymás 1792 méter magas csúcsára, de az erős szél miatt kevesen jutottak fel. Estére a menedékház gondnoka túrós puliszkát készített nekünk. Másnap az 1707 méteres Öcsém-tetőre mentünk, ahol havas téli táj fogadott. Gyönyörű volt a kilátás Balánbányára és a környező zúzmarás, havas sziklákra. Visszatérve a menedékházhoz csomagoltunk és fájos szívvel indultunk haza. Megálltunk még a Bucsin tetőn a Bujdosó Székely vendéglőnél egy meleg levesért. (Dácz- Kovács László)

D egyesko

December 2-án került sor az idei Mikulás-túrára, Zrínyi István Miklós szervezésében. Zuhogó esőben és fejlámpák fényében indult el a kéksáv jelzést követve a kitartó és lelkes társaság az Istenszékére. Ahogy felfele haladtunk az esőt havazás, a sarat meg hótakaró váltotta és a Széken csodás téli táj fogadta a Mikulássapkás csapatot. Itt sor került a kaja, csoki és „melegítő” italok elfogyasztására. Pihenő és fotózkodás útán a csapat visszatért Bisztrára, ahol a fűtött kisbusz már várt. A túrán huszonöt Mikulás és négy kiskrampusz vett részt. (Német József Levente)

D mikulas

December 9-én az EKE marosvásárhelyi osztálya Gáspár Melinda vezetésével Csíkszékre szervezett honismereti kirándulást 52 személlyel. Az első nagy élményt a Csíkszentsimoni Igazi Csíki Sör manufaktúra jelentette, ahol meglátogatták a takaros kis üzemet, és megkóstolták az itt készült különböző sörfajtákat. Ezt követően András Éva helyi történelem és földrajz szakos tanárnő irányításával megcsodálhatták Csíkszentimrén a Szent Imre herceg tiszteletére szentelt római katolikus templomot sok évszázados értékes oltár- és táblaképeivel, de elsétáltak az elromosodott barokk stílusú Henter-kúriához is, melynek felújítására most kapott pénzt az önkormányzat. Csíkszentkirályon a téli Borsáros-lápra vetettek röpke pillantást, szomjukat csillapítva a bejárat melletti forrás különlegesen finom borvizével, majd siettek Csíkcsomortánba, ahol közel 100 év után „újjáéledt” az egykor Kolozsvár főterét díszítő Kárpátok Őre emlékmű. Adventi időszak lévén, nem maradhatott ki a Csíksomlyói Kegytemplom sem, amely igazi lelki felüdülést jelentett sok túratárs számára. A kirándulás záró momentumaként a csíksomlyói Várdomb étteremben a közös estebéd is különlegességgel szolgált: az örmény angadzsabur leves is újdonság volt sok kiránduló számára. Aznap este volt a marosvásárhelyi EKE hagyományos Mikulás-bulija is, akinek nem volt elég a kirándulás, itt szórakozhatott tovább hajnalig. (Gáspár Melinda)

A marosvásárhelyi EKE az idei évzáró bulit december 9-én tartotta a Blue Pearl vendéglőben. 62-en gyűltünk össze, finom ételek, sütemények és kiváló zene kíséretében, jó hangulatban éjszaka 2-ig buliztunk.Természetesen a tombolázás sem maradhatott el, így mindenki egy kis ajándékkal mehetett haza. (András Erika)

A december 17.-én megszervezett évzáró túránkon 40-en vettünk részt. Célpontunk ezúttal a Gyalui-havasok két ritkában látogatott csúcsa, a Zsidovina (906 m) és a Vultureasa (1159 m) volt. Borús időben volt részünk, de szerencsére ez nem nagyon zavarta a csodás kilátást a Vidaly-kő, a Bedellő-tető és a Bélavár irányába. A túra hangulatát és a legszebb látványát a nyírfaerdőket vastagon borító zúzmara nyújtotta. Az Alsóaklosról induló gyalogtúra adatai: hossz 20,1 km; szintkülönbség +1075 m /-1075 m; időtartam kb. 8 óra. (Dósa László)

Csoportkep a Vultureaszan Dosa Laszlo

A fotókat Vita Zoltán, Böjthe-Beyer Barna, Gáspár Melinda, Bélfenyéri Gábor, Dácz-Kovács László, Német József Levente és Dósa László készítették.