2019 szeptember-október

Augusztus 31.-én és szeptember 1-én 14-en a Fogarasi-havasokban túráztunk. Szombaton Felekről (Avrig) a Feleki-tóhoz (Avrig-tó) gyalogoltunk fel és a partján 2011 méter magasságban húztuk fel sátrainkat. Ezután látványos sziklás gerincen másztunk fel a Nyugati-Ciortea (2425 m) és Keleti-Ciortea (2427 m) csúcsokra és a naplemente fényében tett körtúrával értünk vissza a tóig. A szombati túra hossza 15 km, szintkülönbsége +2012 m / -671 m, időtartama pedig kb. 11 óra volt. Vasárnap sátorbontás után a Scara-tetőre (2306 m) másztunk fel és a Scarisoarei-gerincen ereszkedtünk vissza a Bârcaciu-turistaházhoz, majd a Német-tisztás nevű panzióig és végül Felekre. A vasárnapi túra hossza 12 km, szintkülönbsége +367 m / -1708 m, időtartama pedig 7 óra volt. A két napos magashegyi túránk fénypontja a csodás naplemente volt a Ciortea csúcson és a hangulatos sátrazás a Feleki-tó partján. (Dósa László)

Satrak

Sátraink a Feleki-tó partján (Dósa László fotója)

2019 szeptember 6-8 között a Marosvásárhelyi EKE egy lelkes kis csapata a Csalhóban túrázott, kevésbé ismert, jelzetlen ösvényeken. Izvoru Muntelui üdülőtelepről indultunk a Fundul Gedeonului - Zaruri-Jgheabul Ursariei útvonalon. A Dochia menedékházban meghitt, barátságos fogadtatásban részesülünk, hisz már sokadszor járunk itt. Másnap délelőtt meglátogattuk a Detunáta szikláit, majd a felmentünk a Camera Pătrată sziklaüreghez, ahonnan csodálatos kilátás tárul elénk. Ezután visszatértünk a menedékházhoz, majd folytattuk utunkat a Gardul Ocolașului meredek sziklafalai alatt, a Farkasok Vályújának (Jgheabul Lupilor) nevezett szakaszon felmentünk a Csalhó legmagasabb pontjára, az 1907 méter magas Nagy-Aklosra (Ocolașul Mare). Ide a Csalhó Nemzeti Park írásos engedélyével és felügyelője kíséretében mehettünk be. A harmadik nap a Poiana Maicilor fele ereszkedtünk vissza, megcsodáltuk a Kis-Aklos plató szétszórt mészkőszikláit (Clipele de calcar), a Coloana Dorică oszlópait, tettünk egy kis kitérőt a Vânturiș csúcsra (1728 m), majd az impozáns Miron Buglyái (Clăile lui Miron) és a Degetul lui Butunoiu alatt lementünk az Apácák Tisztására (Poiana Maicilor) amelynek a felső feléből a Kis-Aklos sziklafalai és ,,teraszai" láthatók. Az autóinkhóz visszaérve búcsut intettünk e mesés világnak, arra gondolva, hogy jövőre is vár ránk a Csalhó. (Sükösd Sándor)

Csalho csop

Csoportkép a Csalhóban - Sükösd Sándor

Csalho mely

Szédítő melység fölött - Sükösd Sándor fotója

Szeptember 28-29-én, Várfalván, az EKE-várban osztályunkat 8-an képviseltük. Szombat reggel hét órakor indultunk és vasárnap késő délután érkeztünk haza. Első nap szétbontottuk, elköltöztettük és újraépítettük a garázst a kert végében. Ez volt a kitűzött cél, amit sikeresen teljesítettünk, majd másnap a telket takarítottuk és talajt egyengettünk. A tervek szerint október 1-én fognak neki a közösségi háznak, ezért sürgősek voltak az előkészítő munkálatok. Köszönet a résztvevő lelkes csapatnak. (Ősz István-Béla)

Szeptember 28-án Fazakas Robi emléktúrán vettünk részt a Páringban. " Azt mondják, hogy vannak olyan helyek ahova az életben egyszer el kell jutni. A Páring-hegység nem tartozik ezek közé, ide nem elegendő egyszer eljutni, hanem évente legalább egyszer érdemes felkeresni és bejárni vadregényes tájait." - írta Fazakas Robi első Páring-túrájának beszámolójában, és ő ehhez híven évről-évre vissza is tért ide. A tavalyi táblaállítás és koszorúzás után nyolcan az idén ismét felkerestük barátunk és túratársunk emlékhelyét. Azt hiszem, nyugodtan állíthatjuk, hogy nem kevesen vagyunk a marosvásárhelyi EKE-nél, akiknek a Páring-hegység, de különösen ennek keleti része, a Mohoru (2337 m) és Setea Mare (2365 m) csúcsok környéke Robit, a 2014-17 közötti Páring-túrák szervezőjét juttatja eszébe. A szép őszi időben végigjártuk a főgerincet a Transzalpin-út és a Hasadtkő-nyereg között, valamint az egykor jégárak által kialakított völgyet, melyben a Calcescu-tó található. A Mohoru oldalán található emléktáblához új koszorút helyeztünk ki, majd egy percnyi néma csenddel emlékeztünk... bár az emlékek sokaságához képest kevésnek bizonyul az az egy perc. Köszönet a sofőröknek a bevállalt hosszú útért, valamint Unger Zsombornak a háttérből való szervezésért. (Kocsis András)

A Calcescu to

A Calcescu-tó (Kádár Gyula fotója)

86 lelkes túrázó indult a Zászpásra október 19-én megcsodálni az ősz változatos színeit a Görgényi-havasokban. A Schwartz-patak menti fakitermelő úton tettük meg túránk első részét, ahová a reggeli napsugarak bekukkatottak a lombozat tiritarka levelei között. Pihenönk a Schwartz-mezőn volt, ahonnan a csapat zöme kimászott a Zászpás csúcsára (1278m). Csodálatos kilátásban volt részünk a Kelemen-havasokra és a Maros völgyére, majd visszatérőben csapatunk nótázva ereszkedett a mezőre. A lent maradottak sem voltak restek, tüzet raktak, így sült szalonna és a mályvacukor illata lengte be a völgyet. Túránk második részét, a Hét-mezőkön keresztül vissza Nyágrára, őszi sárgás napsütés, elnyúlt hosszú árnyékok és az avar zörgése jellemezte. (Német J.Levente)

Tura a Zaszpasra

Egyesével, sorban (Német J. Levente fotója)

Október 26-án egy Mária-úttal kapcsolatos tevékenységre került sor, amely a „10 éves a Marosvásárhelyi Mária-út” nevet kapta. A polgármesteri hivatal által támogatott rendezvényen 24–en vettünk részt, ekések és szimpatizánsok. A 8 órakor kezdődő eseményen a székházunkban egy kötetlen beszélgetés alkalmával felelevenítettük azt a 10 évet amit a Mária-úton tevékenykedtünk 2009-2019 között. Ezt segítette egy vetített előadás is. Miután kiosztogattuk a lila színű pólókat, autóbusszal kimentünk a város szélére, ahonnan könnyen megközelítettük azt a szakaszt amit a tavaly festetünk ki és mértünk le GPS-el. Megdöbbenve vettük tudomásul, hogy valaki tudatosan, célzottan, eszközöket használva kaparta le a fákra festett lila „M” betűket. Sajnos csak találgatni lehet, hogy ki tehette. A gerincutat elhagyva betértünk a városszéli Remeteszegi Szent Család Katolikus Plébániára, ahol már ismerősként fogadott Szénégető István, a templom plébánosa. Áldás után, a templom udvarán Harmath István túratársunk beszélt a zarándoklat fontosságáról és arról, hogy miben is áll egy zarándoklat. Innen folytattuk utunkat és a zarándokok által is ismert vendéglő, a Sörpatika teraszán, a Maros-parthoz közel ünnepeltünk az októberi napsütéses szép időben. (Szilágyi Eszter)

Maria ut

Tíz éves a Mária-zarándokút (Antal Éva fotója)

13.Teleki Teljesítménytúra

TTT start

Teleki Teljesítménytúra - Start (Kádár Gyula fotója)

Szeptember 22-én egy újabb, rendkívül sikeres Teleki Teljesítménytúrát tudhatunk a hátunk mögött. Az útvonalak lejárásai, kijelölései szeptember 7-én, valamint 14-15-én zajlottak. Ezek során előkészítettük a már hagyományosnak számító útvonalakat, melyeket néhány újdonsággal tettünk változatosabbá. Teljesítménytúránk résztvevői idén először iratkozhattak 40 kilóméteres szaladó és 30 kilóméteres kerékpáros távra. Természetesen, ezeken kívül a tavalyról ismert kínálatunkból megőriztük a 10 és 20 kilóméteres szaladó, a 10, 20 és 40 kilóméteres gyalogló, valamit az 55 kilóméteres kerékpáros versenytávokat is. Az előbbi alkalmakhoz képest résztvevőink ezúttal előzőleg interneten regisztrálhattak és jövőre az internetes fizetés lehetőségét is tervbe vesszük. A széki gróf Teleki Samuról (Sáromberke,1845 - Budapest,1916), a Kenya északi részébe indult első európai expedíció vezetőjéről és földrajzi felfedezőről elnevezett teljesítménytúrára szeptember 21-én került sor. A verseny reggelén autóbuszt biztosítottunk a jelentkezők számára, amely Marosvásárhelyről, a Bolgárok teréről (Panov tér) Görgényüvegcsűrre vitte, majd délután visszahozta az embereket. Rendezvényünkre többek közt két marosvásárhelyi iskolától is érkezett szervezett csoport. Egyikük, a Dacia Gimnázium, amely már sokadszori visszatérőnek számít, szintén külön buszt foglalt diákjaik és kísérőik számára. Reggel 7-től még beiratkozhatott a versenyre, aki előzőleg elmulasztotta azt megtenni, majd rövid tájékoztató után 9-kor indultak a gyalogos és szaladó, valamint 10-kor a kerékpáros távokra nevezők. Minden indulónak egy-egy csomag járt, amely bírói lapot (rövid útleírással), édességet, fél liter vizet és térképet tartalmazott. A szaladók és kerékpárosok ezen kívül egy sorszámot kaptak, amelyet jól látható helyre kellett kitűzzenek. Hűvős, de napsütéses őszi időben került sor a verseny lebonyolítására, melynek köszönhetően résztvevőink kitűnő kilátásnak örülhettek, különösen útvonalunk olyan pontjairól, mint a Rönk-hegy, Jód-mező, Mojca-tető, vagy Preluka-tető. Valószínűleg a szép időnek is köszönhető az idei rekordszámú, 266 résztvevő. A legfiatalabb még karonülő pár hónapos csecsemő, a legidősebb 78 tavaszt megérő versenyző volt. Útvonalaink mentén – különösen a szaladók és kerékpárosok számára lényeges – frissítőpontokat állítottunk fel, melyeken banánnal, krumplicukorral és raháttal, illetve energiaitallal és ivóvízzel kínáltuk a résztvevőket. Természetesen nem maradt el, útvonalaink legmagasabb pontján, a legforgalmasabb ellenőrzőpontban, az 1312 méter magas Széles-tetőn kínált zsíroskenyér és vöröshagyma sem. A teljesítménytúráról érkezőket elmaradhatatlan, finom gulyás és savanyú káposzta várta. A nyagyszámú résztvevőre való tekintettel ezúttal egy harmadik üst gulyásra is szükség volt, de a már rutinosnak számító konyhai önkénteseink sikerült megbírkozzanak a feladattal, s a túrákról fáradtan érkezők jó étvággyal fogyaszthatták el adagjukat, majd a nyertesek díjazására is sor került. Rendezvényünk főtámogatója a Columbia sportszereket forgalmazó Dockyard Islands kft volt. További támogatóink a Maros Megyei Tanács, az Outland-Sportmaniac, a Maros Megyei Barlangi és Hegyimentőszolgálat, a Coffeehouse, az Isostar, a Blondy Romania, a Tudor City Bicycool és az Easy Rider voltak. Köszönet illeti Görgényszentimre község üvegcsűri illetőségű alpolgármesterét, Kiss Tibor-Istvánt, a görgényüvegcsűri iskola igazgatónőjét, Benkő Aurorat, minden Marosvásárhelyi EKE tagot, valamint önkénteseinket, akik önzetlenül mindent tőlük telhetőt megtettek a Teleki Teljesítménytúra sikeres lebonyolítása érdekében, hozzájárulva rendezvényünk sikeréhez. Említést érdemel két társunk, akik vállalták, hogy terepjáróikkal a néhol majdnem reménytelennek tetsző terepviszonyok ellenére mindent időben feljuttatnak a tervezett helyekre. Rendezvényünkről fotókat és egyéb információkat találhatnak a https://www.facebook.com/TelekiTrail/  és a https://teleki.ekemvh.ro/  oldalakon. (Ősz István-Béla, Pánczél Tibor, Kocsis András)

TTT bicikli

Kerékpárosok az 55 kilométeres távon (Dósa László fotója)

TTT csoport

Szervezők... (Kádár Gyula fotója)

Istenszéki felügyelet számokban: A marosvásárhelyi EKE tagjai 2019-ben is folytatták az Istenszéke természetvédelmi terület felügyeletét, melyen májustól kezdődően október végéig 8 marosvárhelyi EKE-tag vett részt. Istenszéke önkéntes védnökei a Maros Megyei Hegyimentő Szolgálat 9 tagjával közösen, összesen 49 hétvégi szolgálati napot töltöttek fent a természetvédelmi területen. A szolgálati napokon több mint 2100 személy látogatott Istenszékére. A látogatók közül 30 személynek (a látogatóknak kb.1,4%) esett nehezére betartani a természetvédelmi terület szabályzatát és a természetvédelmi törvényeket. A kihágások és kihágási próbálkozások főként szemeteléssel, tűzgyújtással, és motoros járművel való behatolással kapcsolatosak voltak. A legtöbb kiránduló és túrázó az augusztusi, októberi és szeptemberi hétvégeken látogatott Istenszékére, augusztusban 541, októberben 534, szeptemberben pedig 364 személyt számoltunk össze. Fontos tudni, hogy a forrás vize július elejétől szeptember végéig a nagyon gyenge vízhozam miatt nem volt iható. Ugyanakkor említésre méltó, hogy a nyár elei hetekben Istenszéke tisztásainak állandó lakója volt egy süldő maci, aki gyakran riadalmat keltett a túrázók körében. A természetvédelmi terület felügyeletét az idén is a PC House támogatta. (Dósa László)