2020 január - február

Január 3.-án 12 személy és két hűséges négylábú indult az immar hagyományos Újévköszöntő sétánkra Hagymásbodon határába. Kellemes napsütésben bontogattuk a pezsgőt a szokasos erdőszéli sütőhelyünkön, a filagóriánál. Ezután folytattuk utunkat a Vácmányig, ahonnan jókedvűen tértünk vissza a városba. (Frink György)

Január 4.-én havasi tájakra kívánkoztunk, így 19-en, közepesen nehéz, 18 kilométeres téli túra keretén belül a Nagy-Mező-havasra (1776 m) látogattunk. A Nyárádmentén haladtunk kisbuszunkkal, mikor a hajnali fényben felejthetetlen látványként tűnt fel előttünk a Bekecs. Etióp vendégünk kedvéért felidéztük nevezetességeit és kiemelt fontosságát, amelyet e magaslat jelent számunkra. Utunk a Bucsin-tetőig tartott és onnan mentünk fel a Nagy-Mező-havasra. Csodás napsütésben indultunk, majd ködös-párás levegő várt fent, a tetőn. Túránk során érintettük a tavaly elhelyezett védkunyhót is. Az erdő csendjét és békéjét többízben lánctalpasok hangja zavarta, de ezek nyomán haladtunk mi is, és ez méginkább megkönnyítette előrehaladásunkat az amugy is kevés hóban, viszont etióp túratársunk gyermeki őszinteséggel örült a hónak, megjegyezve, hogy életében ennyi havat még nem látott. (Német J.Levente)

NJL Tura a Mezohavasra

Túra a Mező-havasra - Német J.Levente fotója

Január 12.-én volt az EKE Marosvásárhely 18. Évadnyitó-túrája. Az utóbbi évek enyhe teleinek köszönhetően lassan elfelejtődik, hogy ez a túra eredetileg sítúrának volt kitalálva. Már szinte nem is emlékszünk melyik volt az az utolsó év, amikor sível egyáltalán végig lehetett volna menni a jól ismert Somos-tető - Németkalap - Terebics-tető - Cinege-tető útvonalon. A sítúrából idővel egyre népszerűbb gyalogtúra lett, amelynek hagyománya alakult ki, fokozatosan több mint 100-150 fős tömegrendezvénnyé válva. Idén 148 résztvevő és 6 kutya járta végig a túrát. A Cinege-tetőn szalonnát és kolbászt sütöttünk, majd az erdő szélét követve, marosszentgyörgyi lőtér érintésével jutottunk el a Megyei Kórházhoz. Itt a résztvevők közül többen buszt vártak, vagy csak egyszerűen hazasétáltak, de túránk hivatalosan egy meredek kaptató leküzdésével a Somos-tetőn végződött. Köszönjük Pánczél Tibornak a túraszervezést. (Kocsis András)

NJL Menetoszlop az Evadnyito turan

Menetoszlop az Évadnyitó-túrán - Német J.Levente fotója

Az EKE Marosvásárhely 2020-ban is folytatja a Barangolás a marosszéki erdőkben kirándulássorozatot, azzal a céllal, hogy a városunkhoz közeli, könnyen megközelíthető, de viszonylag ritkán járt erdőket, dombvonulatokat sorra bejárjuk. Ezek az utak 15-25 km hosszúságú, könnyű-közepes túrák, amelyek csak néhány helyen érik el  az 500 méter tengerszint feletti magasságot, de szép kilátást nyújtanak a Maros völgyére, a Mezőségre és tiszta időben láthatjuk a Radnai-, Kelemen- és Görgényi-havasokat, a Bekecset, a Siklód-követ, sőt még a Fogarast is. Első utunk január 18-án volt, amikor a Mezőmajos, Mezőcsávás, Póka, Pókakeresztúr, Galambod, Várhegy, Udvarfalva közötti erdőket jártuk be tiszta, páramentes időben, majd Marosszentannán áthaladva, a Szabad-patak töltésén a Holt-ág mögött értünk ki a Maros-partra. Innen harminc fős csapatunk a gyalogoshídon átkelve a Kárpátok sétányán fejezte be a 18 km-es túráját. Második utunk január 25-én a Bocsok-erdőbe vezetett, amit északkeletről Mezőménes, Mezőszabad, Marosbárdos; délnyugatról Mezőkölpény, Székelykövesd és Harcó települések határolnak. A 16 km-es út megtétele után a negyvennégy fős csoportunk Remeteszegen át érkezett az Egyesülés lakónegyedbe. (Kiss Zoltán-Ernő)

FA Barangolas a Marosszeki erdokben

Barangolás a Marosszéki erdőkben - Fábián Alpár fotója

Január 29-én Hajdu Zoltán volt vendégünk a marosvásárhelyi Fókusz Öko Központtól és bemutatta a Katyi Antal közreműködésével készült kisfilmjét, ami napjaink problémáival és a jövő kérdéseivel foglalkozik. Világszerte kísérleteznek, hogyan lehet érthető, vonzó, érdekes módon eljuttatni a klímaváltozás elleni küzdelemről szóló megfelelő információkat az érintettekhez. A 30 perces kisfilmben egy lehetséges választ próbálnak adni erre a világméretű problémára. A vetítést követően hosszas párbeszédre került sor, ahol részletesen elemeztük a lehetőségeinket. (Unger Zsombor)

Február 2.-án, az idei Nyomkereső-túrán a nyomokat sajnos csak a sárban kereshettük, útvonalunkon ugyanis nem volt hó egyáltalán. A kitartónak tűnő szakadó eső ellenére így is 40-en indultunk el a Kishegyszőlőből. Szerencsénkre az eső délre elállt, majd a szélnek köszönhetően ruházatunk hamar meg is száradt, így sikerült tüzet raknunk és megsütnünk a magunkkal hozott kolbász és szalonnát. Aztán a nap is kisütött, s a túra további szakaszán végigkísért minket. Túránkon több mint 120 őzet számoltunk össze és egy fürge lábú nyuszi is kereztezte utunkat. Ezen kívül számos szarvas és vaddisznó nyomot is láthattunk. Végül a pazar kilátás a környező magaslatokra, valamint a távoli hegyekre (a Fogarasi-havasok gerince és a Tordai-hasadék is látható volt) feledtette a nyomkeresést. Ütvonalunk a Csereerdőn keresztül a Vácmányig, majd az Alsó-Nyárád mente fölötti gerincen Székelykakasdig, s onnan az egykori téglagyár mellett Meggyesfalvára vezetett. (Ősz István-Béla)

SF Csoportkep a Nyomkereso turan

Csoportkép a Nyomkereső-túrán - Sebestyén Ferenc fotója

Február 8.-án a Görgényi-havasokba, az Iszticsó völgyébe szerveztünk kisbuszos túrát, amelyen huszonhárom személy és a hűséges Müzli kutya vett részt. A Kis-Iszticsó völgyében kezdetben alig foltokban jelentkező hó felfele haladva összefüggő és egyre vastagabb hórétegben folytatódott. Az előző napokban vegigvonult vihar nyomai lathatóak voltak, több kidőlt fa nehezítette utunkat. Jeges, bővízű patakokon kellett átkelnünk és volt ahol ez csak rögtönzött palló segítségével sikerült. Az érintetlen hótakaró a fenyők közti tisztásokon gyönyörű látványt nyújtott a napsütésben. A nehézségek ellenére mindenki energiával feltöltődve érkezett haza. (Frink György)

KA Csopkep a Mojca mezo alatt

Csoportkép a Mojca-mező alatt - Kocsis András fotója

Február 14-én, este 7 órától került sor Szőke Zoltán túratársunk beszámolójára. Nem mindennapi utat jártak be kilencen 49 napig, 2019. június 4 és július 22 között, elindulva a budapesti Kossuth Lajos térről, az Országház elől, hogy gyalogmenetben fejezzék ki - Franciaországban, a Nagy-Trianon kastély előtt - a Magyarország példa nélküli megcsonkításába soha bele nem nyugvó tiltakozásukat. Onnan egy nappal az Európát megmentő nándorfehérvári diadal (1456. július 22.) évfordulója után visszatértek az óhazába. A fordulatos, humorban bővelkedő előadás betekintést nyújtott arra, hogyan is jutott el kilenc ember gyalog átszelve Ausztriát és Németországot egésszen Franciaországig. A forró aszfalton gyalogoltak szinte 40 fokos melegben, napi 30-40 kilométeres távot megtéve, fürödtek minden útban eső tóban, patakban, városi szökőkutban, sokszor kerültek a helyi rendőrség gorcsőve alá, szállásuk időnként a csillagos ég alatt volt. Az út során Szőke Zoltán, a csoport tagjaként Erdélyt képviselte. Útjukat végigkísérte a helyiek közönye, éppen ezért feltevődik a költői kérdés: megérte? Igen, mondhatnánk akik részt vettünk a vetítésen. Köszönjük szépen Zoli. (Szilágyi Eszter)

Szoke Zoltan Trianon menet

Gyalogszerrel Trianonba - Szőke Zoltán fotója

Február 15.-én, 170 résztvevővel megtartottuk a farsangi bált. Nagyon jó volt a hangulat, sokan öltöztek jelmezbe, felnőttek, gyerekek egyaránt. A legsikeresebb jelmezeket a zsűri díjazta, a  gyerekek pedig jutalomban részesültek, oklevél és édesség formájában. Meglepetesben is volt részük a bálozóknak, a marosvásárhelyi EKE asszonykórusa Időutazás című produkciójával lépett fel, amivel nagy sikert aratott. Köszönjük nekik az ötletes produkciót.(András Erika)

VZ Farsangi bal

Előadás a farsangi bálon - Vita Zoltán fotója

Február 19.-én Dr. Ábrám Zoltán túratársunk Bukovinától az Al-Dunáig című újabb könyvének bemútatójára került sor székházunkban. A bukovinai székelyek Madéfalvától Érdig vezető történelme a legviharvertebb magyar história. A változó országhatárokon kintrekedt, a magyar identitás peremvidékén, nélkülözésben vallásához rendkívüli mértékben ragaszkodó, időszakonként magyar iskola nélkül maradó, ám sajátos kultúráját gazdagító és közkinccsé tevő bukovinai magyarok a nemzet óriásaivá váltak.(Unger Zsombor)

UZS Abram Zoli eloadasa

Ábrám Zoltán könyvbemutatója - Unger Zsombor fotója

Február 25.-én Görgényüvegcsűrre utaztunk, s a falu felső végéből indítottuk túránkat. Mintegy negyvenen végtunk neki a Kásva völgyéből jobbra térő erdei útnak, amelyen a Preluka (1143 m) kimagasló, sziklás bércére kapaszkodtunk ki. Ezúttal a felhős égbolt jelentősen korlátozta kilátásunkat, de láthattuk a Görgényi-havasok északi részének gerincét, a felhők alatt rejtőző Mező-havas hegylábait a mögöttük magasló Bekeccsel és a Déli-Kárpátok is felselylettek. A Korogána-mező felé folytatva túránkat hamarosan elmaradtak a kerék- és lábnyomok, így törnünk kellett a nyomot a jelentős vastagságú hóban. Vadak nyomait szemlélve s a tájban gyönyörködve lépegettünk, míg felértünk a környék legmagasabb pontját jelentő Széles-tetőre (1312 m), majd a Kásva menti úton ereszkedtünk vissza Üvegcsűrre. Köszönet Ősz István-Béla túravezetőnek. (Kocsis András)

KA Latkep a Prelukarol

Csoportunk a Prelukán - Kocsis András fotója.

Összeállította: Kocsis András.

közelmúltban megvalósult tevékenységeink rövid beszámolói