2021 január - február

Január 2-án enyhe, 0 fok alatti hőmérsékleten, de napsütéses időben indultunk heten, Müzli kutyával a Bodoni völgyben levő filegóriáig. A Bodonhegyszőlő-tetőről, ahonnan látszik Marosvásárhely alsó városrésze, valamint a vegyikombinát füstje, pezsgőt bontottunk az új év köszöntésére, majd folytattuk utunkat a filegóriáig, ahol szalonnát és kolbászt sütöttünk. Innen jokedvűen továbbmentünk a Vacmany irányába, ahonnan naplemente után értünk vissza a városba. (Frink György)

Január 3-án tartottuk meg évnyitó túránkat, amelyen közel 80 természetkedvelő vett részt. Az immár hagyományossá vált túra idén a 18-ik alkalommal lett megszervezve és a közel 14 kilométeres útvonal a vásárhelyiek kedvelt kiránduló helyeit érinti: Somos-tetőt, Németkalapot, Terebics-tető, Cinege-tetőt. A túrára nem csak EKE tagok szoktak eljönni, hanem sok természetkedvelő is. Szintén a hagyomány része, hogy egy kijelölt helyen sütögetéssel egybekötött nagyobb pihenőt tartunk, ahol koccingatás közepette mindenki megsütheti az otthonról hozott szalonnát, kolbászt. Erre ezúttal a Terebics-tetőn került sor. Annak ellenére, hogy az idő egyáltalán nem volt felhőtlen, azért kilátást biztosított a Kelemen és a Görgényi havasokra. (Pánczél Tibor)

PT Trebicsen

Indulunk a Terebics-tetőről - Pánczél Tibor fotója

Január 16-án, szombaton metartottuk a hagyományos nyomkereső túránkat. A hideg ellenére 48-an gyűltünk össze és vágtunk neki a Hagymásbodon és Székelykakasd körüli gerincek erdővel-mezővel borított vidékének. Túránk során hatvanegynéhány őzet, két rókát és számtalan állatnyomot, köztük szarvas, vaddisznó, mókus, nyúl, menyét nyomait láttunk. Egy nagyobb pihenő alkalmával a megszokottnak számító kolbász- és szalonnasütést most is megejtettük. Akik a túrát végigjártuk, lelátogattunk a meggyesfalvi régi bányatóhoz, de az elmúlt évekkel ellentétben ezúttal nem voltunk annyira bátrak, hogy a jégre merészkedjünk. (Ősz István-Béla)

Cserefalva folott hatterben az Also Nyaradmente Trombitas Ilona

Csapatunk Cserefalva fölött - Trombitás Ilona fotója

Január 23-án került sor a Barangolás a marosszéki erdőkben sorozat idei első túrájára. Ezúttal a Marosvásárhelyhez tartozó Remeteszeg és Bese körüli erdőket járta végig a 47 résztvevő, a Hermán-hegytől a Besei-tetőig, majd visszafele a Pónyán keresztül a Remeteszegi temetőig. A szép tiszta téli időben kitűnő kilátásnak örülhettünk, elénk tárult Marosvásárhely és környéke, de a Maros völgyén messzi elláthattunk Radnót és Szászrégen irányába is. Kár, hogy ezek az egyébként hangulatos erdők, ahogy a megyeszékhely környékén mindenhol, meglehetősen szemetesek. A jól sikerült túráért köszönet Kiss Zoltán-Ernő túravezetőnek. (Kocsis András)

Február 20-án gyalogtúránkat a Görgényi-havasokban nem a már megszokottá vált helyről, Görgényüvegcsűrről inditottuk, hanem a Maros völgyéből, Jódtelepről. A reggeli borongos idő ellenére napos időt fogtunk ki, ami a hegy érintetlen fehér havával társulva felejthetetlen élményt nyújtott. Az elemózsiánkat is meleg napsütésben fogyasztottuk el, aminek a mély hóban való nehézkes előrehaladás után rendkívül örültünk. A Jód völgyéből indulva felkapaszkodtunk a Barta-mezőre, majd a Belcsu-mezőt keresztezve az Üvegcsűr és Jódtelep közötti régi gyalogúton jöttünk vissza autóinkhoz, a Jód-patakát követve. Túránk során rengeteg állatnyomot láttunk, élő állatot viszont egyet sem. Huszonkét kilométeres túránk a csúszós út és puha, friss hó miatt eléggé fárasztó volt, de mind a 23 résztvevő szerencsésen végigjárta. (Ősz István-Béla, Kocsis András)

A Belcsu mezon KZs

Látkép a Belcsú-mezőről - Kakucs Zsolt fotója

Tizenketten gyűltünk össze február 21-én az állatkert előtt, hogy a Mária út egyik alternatív szakaszát GPS-el lemérhessük. Bogya Zoltán kolozsvári tájfutó kérését teljesítettük ezzel, aki nem egyszer szaladta végig a Mária-utat a Somos-tetőn keresztül. A Somostető a Vásárhelyiek kedvenc kirándulóhelye, ahol többféle sportolásra nyílik lehetőség, itt található az állatkert és a gyerekvasút. Az előrejelzés szerint szép időnek kellett volna lennie, ez azonban nem "jött össze", reggel sűrű köd fogadott. A csapat vidáman beszélgetve vágott neki az útnak, kimentünk a Németkalaphoz (sűrű gyertyánossal és gyümölcsössel körbevett hely, nevét sajátos alakjáról kapta), majd a Terebics tetőn elfogyasztottuk elemózsiánkat. Innen leereszkedtünk a völgybe, átvágtuk a tervezett gyorsforgalmi utat Agárd és Marosszentgyörgy között, majd újabb enyhe emelkedés után rátértünk a három fajta jelzéssel ellátott túraútra: a Só útja sárga sáv jelzése, kék sáv, valamint a Mária-út narancs jelzése. Minket most ez utóbbi érdekelt egész Marosszentgyörgyig, ahonnan buszra ülve hazaindultunk. Az állatkerttől a Mária-út narancs színű vonala 11 km, az általunk megtett össztáv 14 km volt. (Szilágyi Eszter)

A hagyományos farsangi bálunkat idén a járványhelyzet miatt nem tarthattuk meg, de hiánypótlóként egy különleges túrát szerveztünk helyette, amelyen huszonötön vettünk részt. Kilátogattunk a Harcó melletti erdőben található Betyárok Csűrjéhez és ott a farsang hangulatát igyekezve fenntartani, megsütöttük az otthonról hozott kolbászt és szalonnát. Voltak akik az alkalomhoz illően jelmezbe öltöztek és így sütötték meg és fogyasztották el a finomságokat. Fáradtságuk nem maradt figyelmem kívül, ugyanis díjkiosztás keretében háláltuk meg ötletességüket. Köszönet András Erikának a szervezésért és Nagy Péternek a gyalogtúra levezetéséért. (Ősz István-Béla)

Rendhagyo farsangi mulatsag KZs

Egy rendhagyó farsangi mulatság - Kakucs Zsolt fotója

Február utolsó napján 33-an, a Pongrácz-tetőről indulva ellátogattunk az 1607 m magas Csofronkára. A Hagymás-hegység gerincét követő piros sávos útvonalon, az úgynevezett Fenyő-útján jutottunk el a Csofronka sziklatömbje alatti mező felé. Friss, fehér hó és szikrázó napsütés kísért utunkon. A napsugarak melege már-már tavaszt idézett, az időnként feltámadó a szél azonban emlékeztetett minket, hogy valójában még télben járunk. A Csofronka sziklatömbje alatt elfogyasztottuk elemózsiánkat, majd a csapatból többen nekimerészkedtünk a meredek, csúszos, jeges emelkedőnek. A csúcshódítás nem mindenkinek sikerült az előbb emlitett, valamint a sodronyos szakasz jelentette nehézségek miatt. Útunk során csodálhattuk a Hagymás-hegység környező fenyves hegyhátait, a fehér, mészkő szikláit és sziklafalait, valamint a Gyergyói-, Görgényi-, Kelemen-havasok és Hargita csúcsait és nem utolsó sorban az impozáns Csalhó masszív tömbjét. Délután mindenki egy szép és látnivalókban bővelkedő téli túra élményével gazdagodva térhetett haza. Köszönjük mindenkinek a részvételt és a segítséget túránk lebonyolításában. (Ősz István-Béla, Kocsis András)