2021 november - december

November 7-én, vasárnap tartottuk az immár hagyományos Kőgombák-túrát. A járvány miatt személygépkocsikkal utaztunk a maroshévízi sípályához, ahol 30 lelkes turista és Műzli kutya találkozott. Aki idejében elindult, megnézte a Mésztufa-vízesést (Bánffy-vízesés). Sajnos a szárazság miatt a vízhozam meglehetősen gyenge. Az időjárás kedvezett az őszi túránknak, de gombát nem, csupán a kőgombákat láttuk. A kevésbé bátrakat segítettük, hogy megközelíthessék a látványos gomba formájú piroklasztit sziklákat. Miután elkészültek a szelfik és fotók, elfogyasztottuk szendvicseinket. Ugyanazon az uton mentünk vissza autóinkhoz, ahol még megnéztük a bobpályát majd elbúcsuztunk egymástól, jó utat kívánva a hazatéréshez.(Vita Erzsébet)

VitaZoltan Kogomba

Gombaformájú szikla - Vita Zoltán fotója

November 13-án 18 szemely és Müzli kutya részvételevel látványos túrán vettünk részt a Kelemen-havasok északnyugati részén. Útvonalunk Szészregen – Monosfalu – Nagysajó – Felsőbudak volt, majd a tulajdonképpeni gyalogtúránk során a Budak-patak vőlgyében található paleontológiai és geológiai rezervátumokat, valamint egy védett növénytani ritkasagot kerestünk fel. Végigjártuk a Nagy-szakadékot, a Zöld-szakadekot, eljutottunk a Hollókő-sziklához (850 m) és felmásztunk a Schwarzerberg-csucsra (1150 m). Kár hogy ezen a vidéken jelző és információs táblák sehol sincsenek, a látványosságokról pontosabb adatokat nem találtunk. (Frink György

November 14-én Szilágyi Eszter szervezésében a Mária-zarándokút alternatív útvonalának kijelzésére került sor Nyárádselyéből a Bekecsre, valamint onnan le a Körtvélyes-tetőn keresztül a Farkas-tetőre. A festés alkalmával felmértük, hogyan lehet csatlakoztatni az itteni emlékhelyeket (1916-os sírok, emlékművek, valamint a Mosdó-kő) a narancssárga jelzésű útvonalba. (Kocsis András)

Szent Antal kapolna a Bekecsen KocsisAndras

A Szent Antal kápolna a Bekecsen - Kocsis András fotója

November 15-én kihelyeztük a Mária-zarándokút negyedik információs tábláját is. Ez a Maros parti Go-Kart pálya kerítésén kapott helyet. Pápai Levente és Pánczél Tibor a sötét leple alatt dolgozott, no nem azért mert nem volt rá engedélyünk, hanem az őszvégi kora délutáni sötétedés miatt már csak ekkor jutott rá idő. Köszönet mindkettőjüknek, valamint a Karting-pálya üzemeltetőjének, hogy megengedte számunkra a kihelyezést. Több helyen próbálkoztunk engedélyt kérni Marosvásárhely területén, de mindenhol elutasításban volt részünk. Sebaj, itt legalább láthatják a táblát a Marosvásárhely környéki úszók, halászok, napozók is és hátha kedvet kapnak a zarándoklatra.(Szilágyi Eszter)

November 27-én 16 személlyel és Müzli kutyával egy körtúrát jártunk végig a marosmenti dombságon Erdőszengyel, Gernyeszeg, Erdőcsinád és Marosjára térségében. Helyenként jó rálátásunk volt a Maros völgyére, de a magasabb dombtetőkről a Görgényi-, a Kelemen-, valamint a Fogarasi-havasok hófödte csúcsai is feltűntek a távolban. (Frink György)

Frink Gyorgy Erdoszengyeli tura

Erdőszengyel környékén jártunk - Frink György fotója

December 4-én Ősz István-Béla szervezésében került sor a Mikulás-túránkra, melynek során újból felkerestük a Kelemen-havasok leglátogatottabb célpontját, Istenszékét. A járványhelyzet miatt ezúttal is személyautókkal utaztunk fel a Bisztra völgyébe, ahonnan a változatosság kedvéért az Utas-patak menti ösvényen kapaszkodtunk fel a Medvés-tető gerincútjáig, amelyen aztán felkapaszkodtunk a „Székre". Itt, az addigi borús idő ellenére ránk sütött a Nap, s a fehéren gomolygó felhők fölött a környező hegyek magaslataiban gyönyörködhettünk. Másik meglepetésünk a Mikó István által frissen rakott tűz volt, ahol megsüthettük otthonról hozott finomságainkat. Kisétáltunk a keleti és nyugati sziklákhoz, megtekintettük a hegyimentő-házat, majd a Hidas-patak ösvényén ereszkedtünk le a Bisztrához és végül a patakmenti út szélén parkolt autóinkhoz. (Kocsis András)

Kakucs Zsolt Mikulastura

Mikulástúra Istenszékén - Kakucs Zsolt fotója

December 18-án az EKEMvh évzáró túrája alkalmával 36-on vettünk részt a Torockói-hegységben, egy Torockószentgyörgyről induló, 18 km hoszú, közepes nehézségű körtúrán. Útvonalunk a következő volt:  Havas-patak völgye – Vidaly-kő nyereg – Vidaly-kő (1285 m) – Ordás-kő (Piatra cu Urda, 1229 m) – Zsáru-tető (Jaru, 1221 m) – Szilas-patak völgye - Torockószentgyörgy. A megtett szintkülönbség 850 méter. A napos időnek köszönhetően a tetőkről nagyon szép kilátás nyílt a Torockói-hegység csúcsaira, a Gyalui-havasokra, az Aranyos-völgyére  és a Torockói-medencére. Az 1200 méter tengerszint feletti magasságogban  mintegy 20 cm friss hó tette varázslatosabbá a tájat. A Zsáru-tetőtől a Szilas patak forrásvídékéig nincs jelzett ösvény, de a mellékgerinc alatt vezető csapás elég jól követhető a Szilas-patakon levezető kék sáv jelzésig. A túra időtartama pihenőkkel együtt nyolc óra volt, ezért délután fejlámpák fényével érkeztünk vissza az autókhoz.(Dósa László)

Dosa L Vidalyko

Vásárhelyi EKE csapat a Vidály-kőn - Dósa László fotója

Idén hatodik alkalommal került sor az EKEMvh évzáró túrájára. Az uticél ezúttal is a Terebics-tető volt. A végig szemerekélő eső és az útvonalon uralkodó sár dacára 29 túrázni vágyó gyűlt össze december 31-én a Somos-tetőn, közöttük három gyerek is. A Terebics-tetőt elérve pezsgővel koccintva jártunk végére a 2021-es túratervnek. Boldog Új Évet mindenkinek! (Kakucs Zsolt)

IX. EKEArt fotókiállítás

Az Erdélyi Kárpát-Egyesület marosvásárhelyi tagszervezete 2021. november 19.-én d.u.18 órától tartotta meg a IX. EKEArt fényképkiállítás megnyitóját. A kétévente megrendezésre kerülő kiállítás célja a látogatók érdeklődésének felkeltése a természet és az élővilág szépségei iránt, valamint kultúránk és hagyományaink megismertetése és megőrzése az EKE tagszervezetek fényképészeinek munkái által. Az idei fotókiállítás kategóriái a következők: tájfotó, makrofotógráfia, kulturális örökségünk és vadvilág (wildlife).

A kiállításra 7 EKE tagszervezettől (EKE Marosvásárhely, EKE Szatmárnémeti, EKE Brassó, EKE Gyergyószentmiklós, EKE Kolozsvár 1891, EKE Szecseleváros, EKE Háromszék) 26 fotós összesen 360 fényképet küldött be digitalis formában.

A zsűri tagjai, Kerekes Péter Pál (AFIAP fotóművész, Marx József Fotóklub tag), Fülöp Jenő (AFIAP fotóművész, Marx József Fotóklub tag) és Nagy Botond (AFIAP fotóművész, Marx József Fotóklub tag) 72 fényképet választottak ki amelyek a marosvásárhelyi Bernády-ház emeleti kiállítótermében (Horea utca 6 sz.) kerültek kiállításra 20x30 cm-es és 30x40 cm-es méretekben.

A kiállított fényképek közül 13 lett díjazva.

A díjazott szerzők és fényképeik, kategóriánként a következők:

Tájfotó:

3. díj Vita Zoltán – Függőcinke 1-2-3 / EKE Marosvásárhely

Először pályázó díja:

Balázsi Anna – Elmúlás / EKE Marosvásárhely

A kiállított fényképek december 3.-ig voltak megtekinthetők Marosvásárhelyen a Bernády galériában.

A kiállítás megszervezését és lebonyolítását a Maros Megyei Tanács, a Dr. Bernády György Közművelődési Alapítvány és a Surtec Barkács Áruház támogatta. Ezúttal is köszönjük támogatóinknak a segítséget!

Az előző évekhez hasonlóan a IX.EKEArt képanyagát szívesen kölcsönözzük az EKE tagszervezetek számára más városokban történő kiállítás céljából. Az igényléseket a marosvásárhelyi EKE hivatalos email címére kerjük elküldeni: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (Dósa László)