2022 május - június

Május 14-én a Teleki teljesítménytúra új nyomvonalainak meghatározása céljából szerveztünk munkatúrát. A 10, 25 és 45 km-es gyalogos távok kezdeti és végső szakaszait sikerült lejárni és GPS-el rögzíteni ezek nyomvonalát Szovátától az OB központtól. A kerékpáros táv nyomvonalának meghatározása ezúttal nem sikerült, így további munkatúrákra lesz még szükség. A munkatúrán heten vettünk részt és 16 km-t gyalogoltunk nagyobb részt frissen zöldült bükkerdőben. A túra fáradalmait kárpótolta a szép kilátás a Répás-mezőről és a Tyúkász-dombról. (Dósa László)

Május tizennegyedikén negyvenhat természetbarát vélte úgy, hogy megéri leküzdeni a mintegy kilencszáz méter szintkülönbséget és végigjárni a Szkerice-Bélavár körtúrát és nem csalódtak. A fáradalmakért bőségesen kárpótolt a természet, teljes pompában virágzó tárnics, henye boroszlán, kőtörőfű, homoki pimpó, a még virágzó leány-kökörcsin, kankalin... és még sorolhatnám. Ráadásnak a táj vadregényes szépsége, a fehér sziklák között meghúzódó völgyecskék látványa ideális terepnek bizonyult az önfeledt kikapcsolódáshoz. (Kakucs Zsolt)

Belavar

Bélavár fehér sziklái - Kakucs Zsolt fotója

Május 15-én tartottuk a Családos-túrát Vármezőn. Ötvenöt személy vett részt, ebből húsz, 3-9 év közötti gyerek, valamint két kutya. Induláskor a helybéliek egy anyamedve és egy bocs jelenlétét jelezték az ösvény elején, így a piros ponttal jelzett körtúrát az eredeti elképzeléshez képest ellenkező irányból, a Kiság völgye felől indulva jártuk le. Gyönyörű időben, a zöld rengeteg árnyalatában gyönyörködve, jó hangulatban jártuk végig utunkat. A Vár-hegyen "talált” kincseket a gyerekek nagy szerettetel fogadták. Az Égerfás-tavat is megcsodáltuk majd leereszkedtünk a Nyárád Nagyágához. Túránk végén Vármezőn elfogyasztottunk egy finom késői ebédet. Marosvásárhelyi résztvevőink mellett, köszönjük a nyárádszeredai óvónéninek és óvódásoknak is a résztvételt. (Szántó Emese)

Tombitas I Varmezoi tura

Túra Vármező fölött - Trombitás Iéona fotója

Különleges év a pünkösdi zarándoklat szempontjából  a  2022–es, mivel film készült a Mária-zarándokútról és az útvonal is változott. Három ember, egy operaénekes, egy író és egy operatőr jött Magyarországról, akik együtt jártak a zarándokokkal. Erre a célra kaptak egy autót a Hargita megyei önkormányzattól, amivel  hordozhatták a különböző kellékeket, amelyek a film készítéséhez szükségesek. A Maros megyei szakaszon többen csatlakoztak a zarándokokhoz, így az előre bejelentett kilenc fő Mikházára huszonháromra duzzadt. Ebben benne vannak azok az EKE-tagok is, akik két napi távon kísérték a zarándokokat. Megvalósult ebben az évben egy régi vágyunk, behozni a zarándokokat Vásárhelyre, akik ezúttal itt is aludtak. Mikháza – az új, alternatív szakasznak köszönhetően – szintén bekerült az útvonalba. A zarándokcsoport idén a Bekecsre is felment és reméljük, hogy az eleredő eső ellenére szép emlék marad mindenkinek a kápolna látogatása, amelyet tiszteletükre a nyárádselyei plébános kinyitott. Köszönet illeti azokat az EKE tagokat, akik segítettek a csomaghordásban, zarándokvezetésben, szállításban, élelmiszerek vásárlásában, a zarándokok elszállásolásában, valamint az állatkert bemutatásában.(Szilágyi Eszter)

Velicsek Laszlo Zarandoklat

Zarándokkíséret - Velicsek László fotója

Májús 21-én reggel 27 túrázó és egy kutya kelt át kalandos körülmények között a Gáldi patakon, hogy végigjárja a 17 km-es túrát. Az első meredek kapaszkodó után meg érkeztünk első célpontunkhoz, a Bulz-kőhöz. A csapat egy része felmászott a szikla tetejére, a többiek közben csodálták a tájat és a rengeteg virágot. Az évszakhoz képest sokkal melegebb időben folytatódott a túra a Kecske-kőhöz, ahol négy társunk csatlakozott hozzánk egy rövid szakaszon. A legendákkal övezett Kecske-kőn elfogyasztottuk ebédünket, miközben a gyönyörű Torockoi-hegység fenséges tájait csodálhattuk. A csúcsfotó után csapatunk elindult a Török-szorosba, ahol a kisbusz várt. (Német J.Levente)

Nemet Levente Kecske kon

Túra a Kecske-kőn - Német J.Levente fotója

Május 22-én 14 fős csapattal a Görgényi-havasokban található Barta-mezőre kirándultunk. Jódtelepről indultunk, majd az egykori Német-háztól másztunk fel a mezőre, ahonnan a gerincen folytattuk túránkat a Lisztes-tető és a Lisztes-bérc szikláin keresztül vissza a Jód völgyébe. A Lisztes-bércről csodálatos panorámaként tárult ki előttünk a Maros völgye és környéke. Túránk mintegy 15 kilométer hosszú volt, 550 méter szintkülönbséggel. (Sükösd Sándor)

Bartamezo

Pihenő a Barta-mezőn - Sükösd Sándor fotója

Június 4-én két marosvásárhelyi EKE tag vállalta, hogy lejárja Teleki TT új 45 km-es útvonalát. Reggel hét óra körül vágtak neki a hosszú távnak, mely Szovátáról indul, áthalad a Répás-mezőn, Csencsón, Nagy-Mező-havason, Cserepes-tetőn és Cseresznyés gerincen. Este hétkor érkeztek vissza az autóhoz, 12 óra alatt 43 kilométert tettek meg 1850 méter szintkülönbséggel. Ez az új Teleki TT bemutatja a Görgényi havasok kalderáját, ahonnan csodás kilátás nyílik a Gyergyói medencére is. (Német J.Levente)

Június 18-án hatodszorra szerveztük meg hagyományos túránkat a Görgényi-havasok legmagasabb pontjára, a Nagy-Mező-havasra (1776 méter). A húsz résztvevő 21 km-t gyalogolt a Répas-mező, Csencsó, Mező-havas, Asztalkövek, Cserepeskő útvonalon. Az előző évekkel ellentétben nem tavaszi, hanem nyárias hangulatú kiruccanás volt, nemcsak az eltolódott időpont, hanem a kiváló napos időjárás miatt is. A jó idő a Mező-havason pazar kilátással ajándékozza meg az arra járókat. A "belátás" az egykori tűzhányó mélyébe szintén felejthetetlen. Idén szeptemberben mindenkinek alkalma lesz körbejárni a Görgény-vidék eme szép részét a Teleki Samu teljesítménytúra új helyszíneként. (Molnár Balázs)

Molnar Balazs Mezo havas

Csoportunk a Nagy-Mező-havason - Molnár Balázs fotója

Június 25-26-án sátoros, két napos túrát szerveztünk a Nagykő-havasra és Keresztény-havasra. A tizenegy résztvevő Alsótömösről indult a családi ösvényen (7 km), amelyen felkapaszkodtunk a nagykőhavasi EKE-házhoz, ahol elfogyasztottuk ebédünket és felhúztuk a sátrakat. Ezután az egész csapat kimászott a Nagykő-havas csúcsra (1844 m), ahol csodás kilátás fogadott. Láthattuk a párába burkolózott Bucsecs-hegységet, a Királykőt, Persányi hegyeket, a Csukást és másnapi úticélunkat, a Keresztény-havast. Viszaereszkedve a sátrazó helyre sziklapáholyból nézhettünk naplementét és Brassó fényei is felcsillantak. Másnap sátorbontás és a sága sávon, illetve a piros pöttyön ereszkedtünk le az autókhoz. Autókkal átmentünk új kiinduló pontunking és nekivágtunk Alsótömös felől a kék sávon a Keresztány-havasnak (1799 m), de egy kilométernyi menet után valósággal "leszakadt az ég" és biztonsági okokból visszafordultunk. (Német J.Levente)

Rendezte és összeállította Kocsis András.