2022 március - április

Március 12-én került sor a Marosvásárhely körüli 36 km-es körtúrára Kiss Zoltán-Ernő szervezésében, amelyet ezúttal a Somos-tetőről indítottunk, a Nyomáti-tetőn vezetett keresztül, majd végül a Kishegyszőlőben ért véget. Annak ellenére, hogy az útvonal tengerszint feletti legmagasabb pontja alig haladja meg az 500 métert, az összeadott szintkülönbség meghaladja az 1000 métert, amihez ha hozzászámítjuk túránk rendkívüli hosszúságát, nehéznek számít. Tizenötön indultunk el, akik közül a Nyomáti-tetőn, a műúthoz érve hárman feladták és személygépkocsival hazamentek, de ott helyettük öt, autóval érkező új résztvevő csatlakozott, így a túra második felét tizenheten jártuk végig. A Somos-tető és Németkalap térségében harkály hangjától víszhangzott az erdő, aztán túránk során fácánokat, őzeket, szarvast, bagolyt és egerészöjvet is láttunk. Ezen kívül a széncinegék hangja és röpte marad emlékezetes. (Kocsis András)

Trombitas Ilona Marosvasarhely koruli tura

Harminchat kilométer Marosvásárhely körül - Trombitás Ilona fotója

Trombitas Ilona

Itt a tavasz - Trombitás Ilona fotója

Március 19-én és 26-án Mária-utas munkatúrákra került sor. Előbbi alkalommal 10-en ragadtak ecsetet és a Mikházán és a Bekecsen átvezető alternatív útvonalon jelzéskiegészítésre került sot. Ugyanakkor hárman GPS-el végigjárták a Mikháza – Farkas-tető szakaszt, ami a helyenként jelentős hóréteg miatt eléggé emberpróbáló vállalkozásnak bizonyult. A következő szombaton, március 26-án a Farkas-tető és Sóvárad között jelzésfelújításra, valamint egy Sóváradra vezető új nyomvonal jelzésekkel és táblával való kijelőlésére került sor. A jelzésfestések alkalmával lemetszettük a már meglévő jelzéseket eltakaró ágakat is. Április 22-én, pénteken ismét munkatúrára került sor, melynek során a Mária-út alternetív vonalát festettük a Somos-tető – Németkalap – Terebics-tető közötti szakaszon. Szerencsére nem ijedtünk meg az előre jelzett esőtől és sikerült felfestenünk a fehér alapot a Terebics-tetőig. A második csoport, amely a narancssárga „M” betűket festette csak a Németkalapig jutott el, ezért remélhetőleg munkánknak minnél hamarabb folytatása következik. A délután lejártuk a Mária-út egy szakaszát és ragyogó napsütésben jutottunk el Székelybőbe, ahol megtekintettük a település felújított katolikus templomát. Április 30-án tizennégyen Nagysármásra és környékére mentünk a Mária-út jelzéseit felújítani. A már rutinosnak számító társaság kis csoportokra oszolva sikerült a tervezett időpontra befejezze a festést. Így jutott időnk kitérőt tenni a közeli Mezőzáhra is, ahol ellátogattunk a Sztyeppei Bazsarózsa Rezervátumba. Sajnos a bazsarózsák teljes virágzása még várat magára, de néhány virágot mégis sikerült lencsevégre kapni. Hazafele Mezőmadaras mellett, az erdőszélen kialakított asztalok és ülőhelyek kényelmét élvezve, még egy kis sütögetésre is sor került. (Szilágyi Eszter, Both János, Kocsis András)

Kadar Gyula Maria ut lejaras

Mária-zarándokút lejárása - Kádár Gyula fotója

Ápeilis 9-én a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt a Besztercei-havasok helyett a Torockói-havasokba szerveztünk túrát a Csumerna-fennsíkra. Egy kisbusszal és két autóval 24 személy és két kutya vett részt a túrán, melyet az előre jelzett esős idő ellenére enyhe csepergővel megúsztunk. Tövis felé indultunk, majd a Gáld völgyén mentünk fel Nekrilestig. Túránk célpontját, a Csumerna-fennsíkot a rengeteg tavaszi virág látványa tette felejthetetlenebbé, majd visszaútunkon tettünk egy kitérőt Magyarigenbe, ahol bemutatták nekünk a református templomot. Templomlátogatás után egy magyarigeni szőlőtermelőnél borkostolón vettünk részt. (Frink György)

Trombitas Ilona Tura a Csumerna teton

A Csumerna-tető - Trombitás Ilona fotója

Május elsején Német J.Levente szervezésében sor került a Funtinel-túrára, melyet korábbi időpontról kedvezőtlen időjárás miatt voltunk kénytelenek elnapolni. A korábbi évek Funtinel-túráihoz a harmincnyolc résztvevő képest ezúttal egy rendhagyó, több látványosságot magába foglaló kiruccanáson vehettünk részt. Túránk elején végigjártuk a Maros szalárdi kanyarulata fölötti Szerecsen-sziklákat, az ott 1940-1944 között kiépített lövészárkokkal és védelmi állásokkal, egykori menedékhelyekkel és lőszerraktárral. Szinte el sem hinnénk, hogy e szép és jó kilátást biztosító bércek körül 1944 szeptember utolsó napjaitól kezdve október 8-ig ádáz harcok voltak honvédeink, s a betörő szovjet csapatok között. Ezután a Wass Albert regénye nyomán ismerősen csengő Funtinel-mezőre mentünk ki, ahol a Kelemen-havasok főgerincének hóborította csúcsait szemlélve megettük szendvicseinket. Innen következett, amit eddigi túráinkban nem volt benne, vagyis Palotailva helyett jelzetlen utakon Andronyásza felé folytattuk túránkat, felkeresve a Ládás Háza-barlangot. Ez a világritkaságnak számító rönklenyomatbarlangok egyike, amelyekből főleg a Maros-szorosának Andronyásza és Szalárd körüli szakaszán, a Kelemen-havasok felőli oldalán számosat találhatunk. A vulkáni üledék egykori hatalmas fatörzseket temetett maga alá, amelyek az évezredek folyamán elkorhadtak, s helyükben üregek maradtak. A barlangtól visszakapaszkodtunk az Andronyásza fölötti gerincre, visszamentünk a Szerecsen-mezőig, majd a Szerecsen-szikláktól déli irányba lejtő meredek ereszkedőn értünk le a Maros menti műútig, ahol egy pakolóban várt ránk a busz. Túránkat rügyező fák, rengeteg virág, valamint a gomolygó felhős, de mégis napos időben a jó kilátás tette emlékezetesebbé. Köszönet a túravezetőnek és segédeinek. (Kocsis András)