2023 július-augusztus

Bicikli-túra

Július 1-én megtartottuk zsírégető (értsd szalonna sütő) biciklis túránkat.  Rendkívüli létszámban, hárman tekertünk le Búzaházára, ahol a Nyárád partján sütkéreztünk mi is, meg a szalonna is.
Majd kis kerülővel hazabicikliztünk. 70 km volt, ez alkalommal kivételesen eső nélkül.

sutkerezes kicsi

(Gáspár András)

Segesvári-túra

Július 1-én, egy klasszikusnak nevezhető útvonalat választottunk, amely részben a 2019-es szovátai táborunk egyik szép honismereti túrája volt, keveset változtatva az útvonalon.

Segesváron kezdtünk, ahol a vár területét jártuk be, majd Veres László patikus magángyűjteményét csodáltuk meg.

Innen Keresdre vezetett az utunk, amelynek várkastélya talán Erdély legszebb reneszánsz alkotása. Számomra neve egybefonódik a Vásárhelyiek Anikó nénijével (Bethlen Anikó), aki mint utolsó tulajdonosa a kastélynak, legalább 10 éven át küszködött, harcolt hogy a kastélyt visszaszerezze és megtartsa az utókornak. A kastély látogatható, Zólya Levente régész és egyben gondnok mutatja be a kastély történetét, múltját és jelenét.

Almakerék az Apafiak ősi fészke, a templomot ők építették a 13. században. Erdély legépebben megmaradt és feltárt falfestményeit láthatjuk itt. Ide temették, többek között I. és II. Apafi Mihály fejedelmeket, valamint feleségeiket is. Földi maradványaikat innen vitték Kolozsvárra 1942-ben a Farkas utcai templomba. Az Apafi udvarház, a Mihai Eminescu Trust jóvoltából 2002-2007 közötti felújításnak köszönhetően várja a szállóvendégeket.

Riomfalván igazi meglepetésben volt részünk, ugyanis a templom történetét ékes magyar nyelven meséli el Gergely Anna, megbízott templomi alkalmazott. Elsőnek Johann Schass kurátort említi, aki sajnálatos módon pár hete hunyt el, ő volt a szíve-lelke úgy a templomnak, mint a szász közösségnek.

A riomfalvi evangélikus templom, kilóg a többi evangélikus templomok sorából, ugyanis ciszterci monostornak épült majd a reformáció idején evangélikussá vált. A templom falait vastag mészréteg borította egészen 1957-ig. Ekkor sikerült több hónapos munka után kiszabadítani a fogság alól a gyönyörű gótikus alkotásokat. Ezek között található a „grünen mann” (zöld ember) kőbe vésett arca, ami kelta eredetre enged következtetni, amely aztán elindított egy érdekes folyamatot. Először rendezték meg a zöld ember tiszteletére a fesztivált, amelybe mi is belecsöppentünk. Középkori zene, középkori ruhába öltözött hölgyek táncoltak, csak épp a közönség hiányzott…

A templom régészeti feltárás előtt áll, elképzelhető, hogy a most elmesélt történet a feltárások után egész másképp alakul. Riomfalvát elhagyva kellemes környezetben vacsorázva tértünk haza, tele friss élménnyel, amit egynapos utunk alkalmával szereztünk.

(Szilágyi Eszter)

Minitábor

Július 5-9. között került sor az immár harmadszor megszervezett Minitáborra. Bázisunk a már megszokott Magyarremetén volt.

A résztvevő 51 személy gazdag programkínálatból válogathatott. Túráztunk az Ördögmalom-vízeséshez, Papok feredőjéhez, Csodaforráshoz Biharfüreden. A Pádison meglátogattuk a Batrina zsombolyt, Tóbiás-kilátót (Egri Ferenc túraleírása alapján), Égett-követ, Hidegkút forrást, Istenek havasát, Szegelet-havast. Vasárnap megmásztuk a vértopi Zengőt is.

Meglátogattuk a Farcu kristály-barlangot, a Fehér-kő szurdokvölgyet, Schmidl-vízesést is.

A csütörtöki bizonytalan időjárási körülményeket kihasználva, tetszés szerint választhattunk Félix-fürdő, Belényesi strand, Medvék barlangja, Meziád-barlang, vagy éppen Nagyszalonta-i városnézés között.

Ezúton szeretnék köszönetet mondani Szilágyi Eszternek a szervezésben nyújtott segítségéért, Egri Ferencnek a túrákhoz nyújtott útvonalakért, Bartos-Elekes Zsoltnak, Zilahi Katalinnak, Pethő-Dévay Ildikónak, Szabados Csabának a túrák vezetésért.

(Kakucs Zsolt)

Királykő-túra

Rendhagyó módon az időjárás alakulása miatt az idén meghirdetett Királykő-túránknak a lerövidített, C változata valósult meg. Mivel csak vasárnapra javult meg az időjárás a több napos esőzés után, július 9-én 7-en vettük célba a Plaiul Foii turistaháztól a Királykő Déli-gerincét.

A túránk útvonala: Plaiul Foii turistaház – Deubel útja – Pásztor-csúcs (2238 m) – Grind-csúcs (2229 m) – Hosszú-orom – Funduri-nyereg – Funduri-csúcs (1951 m) – Csalános-völgy – Nagy-Kőfolyás – Királykő válla – Plaiul Foii turistaház. A túra adatai: hossz 16,8 km, szintkülönbség +/-1850 m, időtartam 11 óra.

Az előző napi esőzések ellenére napos időnek örülhettünk, csak a gerincen fújó hűvös szél utalt az éppen átvonult hidegfrontra. Túránk során számos szigorúan védett virágban gyönyörködhettünk, amelyek itt ilyenkor nyílnak (havasi gyopár, havasi mák, papucskosbor, vitézkosbor, havasszépe, havasi gerebcsin/alpesi őszirózsa) és zerge csoportokat is megfigyelhettünk.

A kicsi és erős csapatunknak, valamint a vásárhelyi hajnali indulásnak köszönhetően este 11 órára haza is érkeztünk egy gyönyörű sziklatúra élményeivel.

(Dósa László)

Borszéki-túra

Július 14-16. között Pánczél Tibor szervező munkájának köszönhetően Borszéken kirándulhattunk 18-an. Szombat délelőtt az üdülőváros fölé magasló Bükk-havasra másztunk fel, ahol számtalan virágnak és ezek bódító illatának örülhettünk, az idei meglehetősen esős nyárnak köszönhetően csodálhattuk a természet még ilyenkor is üdezöld színét, és a tisztuló időben kibontakozó Keleti Kárpátok számos hegyét beazonosítottuk. Délután kipróbáltuk a tavaly nyílt helyi élményfürdőt, majd vasárnap délelőtt a Tündérkert látványosságait kerítettük sorra. Előbb a sokak által látogatott karsztképződményeket, a Medvebarlangot és környékét, valamint a Jégbarlangot kerestük fel, majd elmentünk az egykori kőfejtés során elapadt Ősforráshoz, melynek helyén mofetta áll, a közelében kialakított – az elhagyott bánya helyén egyre magasabbra növő fenyők miatt fokozatosan kilátástalan helyzetbe kerülő – kilátóhoz és a közeli rádiumos forráshoz. Ez utóbbitól felkapaszkodtunk az egykori „Árpád vonal” részét képező Bagolyvár lövészárkainak és lőszerraktárainak maradványaihoz. Utolsó célpontunkat, a Tündérek feredőjét a kánikulai melegben türelmetlenül vártuk. A hűvös borvizes fürdő máskor sem utolsó, de ezúttal különösen jól esett.

(Kocsis András)

Bucsecs-túra

Július utolsó hétvégéjén a Bucsecs volt a túratervben. Barcarosnyóról mentünk fel a Mălăești menedékházig a kék sávon. A délutáni programba belefért egy virágleső túra is. Vasárnap reggel a sárga sávval jelzett ösvényen folytattuk túránkat, érintve a Padina Crucii-t (1897m), majd a Tigănesti tavat (2050m) elhagyva az ösvényünk felvezet a Tigănesti nyeregbe (2178m). Itt egy jó állapotban levő védkunyhó is található, de a túrázók nagy része a sátorozás mellett döntött. Innen a piros sávon mentünk fel a Saua- (2422m), majd az Omu csúcsra (2507m), amely túránk célja is volt. Egy kiadós, finom ebéd után a kék sávos nyári útszakaszon ereszkedtünk le a menedékházhoz majd az autóinkhoz és estére már otthon hajtottuk nyugovóra a fejünket. A túrán 12 ekés vett részt.

bucsecs1 kicsi

bucsecs2 kicsi

(Sükösd Sándor)

XXX. EKE Vándortábor

Augusztus 2-6. között a Sztánán megszervezett XXX. EKE Vándortáborban 82 Eke-tag vett részt a különféle túrákon, honismereti kirándulásokon, rendezvényeken.

(Kiss Zoltán)

Csalhó-túra

Augusztus 11-13. között a Csalhóban túráztunk. Pénteken Durău üdülőtelepről indultunk, a piros sávval jelzett ösvényen, érintve a Fântânele menedékházat (1220m), a Cușma Dorobanțului sziklaképződményt, majd a Panaghia sziklát elhagyva felmentünk az ösvényen az 1904 m magas Tóka csúcsra, majd a fémlépcsőkön lejőve folytattuk utunkat a Dochia menedékházig (1760m).

Szombat reggel lementünk a Kis Aklós platójára, innen alig 10 -15 percnyire vannak a Miron buglyái nevű sziklák (Clăile lui Miron), majd a Vânturiș csúcsról (1728m) láthattuk az Apácák tisztását is (Poiana Maicilor). Ez az ösvény is piros sávval jelzett. Utunk folytatódik a Coloanele Dorice sziklafal vályúján fel, majd a Masa Dacică és a La Pavilion sziklát elhagyva a Farkasok vályúján (Jgheabul Lupilor) felmentünk a Nagy Aklós platójára (1907m). Erre a túrára rendelkeztünk a Csalhói Nemzeti Park írásos engedélyével.

Délután egy számunkra nagyon kedvelt útszakaszt választottunk. A Detunata sziklái közti nyeregben még virágzott a havasi gyopár és ugyancsak itt egy ritka fenyő is található, amelyiknek ősszel megsárgulnak és lehullanak a levelei. A sziklák szomszédságában a Detunata kövei találhatók egy igazi csemegével, a Camera Pătrată nevű ,,szobával”.

Vasárnap a piros kereszttel jelzett útszakaszt választottuk, ahogy a papucsos turisták szokták mondani, a pluszost. Ez egy hosszabb út, de a Dörgő vízesés kárpótolta fáradtságunkat. Rengeteg a kíváncsiskodó kiránduló, szerencsére tisztaság fogad, lassan-lassan megtanulják ők is, hogy a természet nem szemetesláda. A vízesést elhagyva az erdőben haladunk tovább és érünk vissza Durău üdülőtelepre. Mielőtt haza indulnánk a parkolási díjat akarnánk kifizetni, de közlik velünk, hogy a Dochia menedékház turistái számára ingyenes.

csalho1 kicsi

A Colonele Dorice sziklafala

D:kepek2016.aug.4-7 CsalhoIMG_2729.JPGA Dörgő vízesés

(Sükösd Sándor)

Vizes-hétvége

Augusztus 18-20 között Luidort Péter (Dési EKE) meghívására Kakucs Zsolt vizes hétvégét szervezett a vásárhelyi csapatnak. Désen szálltunk meg kempingben, esténként társasjátékoztunk, sütögettünk, és megegyeztünk, hogy ezt bizony meg kell ismételni. Innen utaztunk szombaton a Kolibica-tóra, ahol azt hittük, csupán 1-2 órát fogunk evezni, de végül 5 óránkba is telt, míg képesek voltunk elszakadni a látványtól s az élménytől. Néhányan egyet csobbantunk is a tó hűsítő vizében. Vasárnap folytattuk az evezést, ezúttal a Szamoson, aminek a gát fölött alig érződött a sodrása, s természetesen itt sem hagyhattuk ki a csobbanást. Majd a hétvége záróakkordjaként még egy jót úsztunk egy kis bányató enyhén sós vizében. A programon 16 vásárhelyi és 5 dési vett részt.

vizes kicsi

(Pethő Dévai Ildikó)

XX. Vásárhelyi Forgatag

Idén augusztus 24-27. között jubileumot ünnepelt a Vásárhelyi Forgatag, amin ismét részt vettünk. A Forgatag idei témája a mozgás és a természetvédelem népszerűsítése, amihez kitűnően talált az EKE hármas célkitűzése. Amíg a gyerekek kifestőztek, memóriajátékoztak, a felnőttek természettel, hegyeinkkel kapcsolatos kvíz-kérdésekre válaszolhattak. Kicsik és nagyok egyaránt megcsodálhatták a régebbi EKEArt-ra beküldött fényképekből összeállított szabadtéri kiállításunkat. Minden évben nagy sikernek örvend az óriástérkép is, amire mindenki bejelölheti színes gombostűvel azokat a helyeket, amiket meglátogatott. Ezt most kibővítettük egy játékkal, ahol a gyerekek ki kellett válasszák a megfelelő kártyákat, mit vinnének túrázni, valamint mit nem tennének a természetben. Tagjaink ősrégi, használaton kívüli túracuccaiból mini túra-múzeumot is létrehoztunk, aminek a fő látványossága a piros lábszárvédős Túra Rudi volt. Idén két újdonság is fogadta a sátrunkba tévedő forgatagozókat: óriás puzzle (ami bizony még felnőttek számára is kemény diónak bizonyult), valamint Szilágyi Eszter szervezett egy városi túrát. ami keretén belül meglátogatták a Víz Házát és a Botanikus kertet.

forgatag kicsi

(Pethő Dévai Ildikó)

Fogarasi-havasok

Augusztus utolsó hétvégéjén 10-en vettünk részt a Fogarasi-havasokba szervezett sátras túránkon. Ezúttal a hegység keleti részén magasló csúcsokat vettük célba, amelyek kevésbé látogatottak, mint a központi, vadabb gerincszakaszok csúcsai.

Szombaton a Szombatfalvi-völgyön közelítettük meg a hegység főgerincét és ugyanitt sátoroztunk 1780 m magasan. Vasárnap elsősorban a Dara (2500 m) és a Hârtopul Darei csúcsok (2506 m) voltak a célpontjaink, de az Urlea (2473 m), a Iezerului (2429 m), és a Cheia Bândei (2383 m) csúcsokat is megmásztuk. Száraz, napos, meleg időjárásban volt részünk, határozottan ez volt az eddigi legmelegebb túránk a Fogarasi-havasokban.

A két napos túra összesített adatai: hossz 34,6 km, szintkülönbség +2400m /-2400 m.